Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tutkimus yläasteikäisten nuorten vaatteiden ja kenkien ostamisesta : Case: Supersport Seinäjoki

Korpela, Arttu; Siili, Niko (2014)

 
Avaa tiedosto
Siili_Niko_Korpela_Arttu.pdf (1.171Mt)
Lataukset: 


Korpela, Arttu
Siili, Niko
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910973
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää urheiluliike Supersportin toimeksiannosta yläasteikäisten vaatteiden ja kenkien ostamista Seinäjoen alueella. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä nuorten asiointi- ja ostokäyttäytymiseen. Toisena tavoitteena oli perehtyä Seinäjoen alueen yläasteikäisten nuorten vaatteiden ja kenkien ostamiseen kyselylomakkeista saadun tiedon avulla. Kolmantena tavoitteena oli analysoida kyselyn tulokset ja selvittää, mitä kohdeyrityksen kannattaisi ottaa huomioon, jotta se voisi tarjota vaatteita ja kenkiä entistä kattavammin myös nuorille. Opinnäytetyössä tarkasteltiin myös nuorten kuluttajakäyttäytymisen eri piirteitä ja selvitettiin, mitä vaate- ja kenkämerkkejä nuoret ostavat, mitä merkkejä he toivoisivat urheiluliikkeestä löytyvän, sekä mitkä seikat vaikuttavat heidän pukeutumiseensa. Opinnäytetyöstä saadun tutkimustiedon avulla Supersport voi kehittää tuotevalikoimaansa entistä enemmän myös yläasteikäisille sopivaksi.

Työn teoriaosuudessa käsiteltiin kuluttajakäyttäytymisen perusasioita ja eri tekijöitä, jotka vaikuttavat asiointi- ja ostokäyttäytymiseen. Lisäksi perehdyttiin ostajatyyppeihin, erilaisiin elämäntyyleihin, merkkituotteisiin sekä erityisesti nuoriin kuluttajina.

Tutkimuskysely suoritettiin kyselylomakkeilla kolmella Seinäjoen yläasteella ja tutkimukseen vastasi yhteensä yhdeksän luokkaa, yksi kutakin vuosiluokkaa per koulu. Tutkimukseen vastasi 152 nuorta, joista tyttöjä oli 52 % ja poikia 48 %. Kyselyyn vastanneista nuorista 99 % oli joskus käynyt Supersport- myymälässä. Vastanneista 80 % kertoi Supersportin tarjonnan olleen heille sopivaa. Tutkimuksesta saatiin selville hyödyllistä tietoa nuorten asiointi- ja ostokäyttäytymisestä vaatteiden ja kenkien ostamisessa. Tutkimustuloksista havaittiin myös, että kohdeyrityksen valikoima tuotemerkkien osalta vastasi melko hyvin nuorten vaatimuksia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste