Internet-markkinointisuunnitelma mikroyritykselle
Salo, Teemu (2014)
Salo, Teemu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011059
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kehityssuunnitelma toimeksiantajayrityksen internet-markkinointiin. Toimeksiantajayrityksenä oli Etelä-Pohjanmaalla toimiva hirsirakennusalan yritys. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli tutustua perusteellisesti internet-markkinoinnista löytyvään teoriaan. Teoriassa perehdyttiin useisiin eri internet-markkinoinnin työkaluihin ja kanaviin. Toisena tavoitteena oli analysoida yrityksen markkinointiviestintää ja käyttää sitä apuna määrittämän tarkasti yrityksen kehityskohteet internet-markkinointiin.
Opinnäytetyön toimintamenetelmiksi valittiin havainnointi ja benchmarkkaus. Benchmarkkauksen kohteiksi valikoitui kolme yritystä samalta toimialalta. Yritysten valintakriteerinä oli näkyvä ja tehokas internet-markkinointi. Benchmarkkauksen tavoitteena oli kerätä toimivia internet-markkinointikeinoja kohteina olevilta yrityksiltä ja käyttää niitä hyödyksi toimeksiantajayrityksen internet-markkinoinnin kehityssuunnitelmaan.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kehityssuunnitelma toimeksiantajayrityksen internet-markkinointiin. Kehityssuunnitelmaa tehtäessä yrityksen resurssit otettiin tarkasti huomioon. Kehityssuunnitelman pääsisältönä ovat ohjeistus yrityksen kotisivujen kehittämiseen, Googlen hakusanamarkkinoinnin (AdWords) käyttöönottoon sekä hyvin tehtyjen Facebook-sivujen perustamiseen ja käyttöön.
Opinnäytetyön toimintamenetelmiksi valittiin havainnointi ja benchmarkkaus. Benchmarkkauksen kohteiksi valikoitui kolme yritystä samalta toimialalta. Yritysten valintakriteerinä oli näkyvä ja tehokas internet-markkinointi. Benchmarkkauksen tavoitteena oli kerätä toimivia internet-markkinointikeinoja kohteina olevilta yrityksiltä ja käyttää niitä hyödyksi toimeksiantajayrityksen internet-markkinoinnin kehityssuunnitelmaan.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kehityssuunnitelma toimeksiantajayrityksen internet-markkinointiin. Kehityssuunnitelmaa tehtäessä yrityksen resurssit otettiin tarkasti huomioon. Kehityssuunnitelman pääsisältönä ovat ohjeistus yrityksen kotisivujen kehittämiseen, Googlen hakusanamarkkinoinnin (AdWords) käyttöönottoon sekä hyvin tehtyjen Facebook-sivujen perustamiseen ja käyttöön.