Esteettisen oppimisympäristön merkitys
Lönnroth, Liina-Maaria (2014)
Lönnroth, Liina-Maaria
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011128
Tiivistelmä
Tarkastelen kehittämishankkeessa esteettisen oppimisympäristön merkitystä. Tarkastelen aihetta estetiikan filosofian, oppimisympäristön, vuorovaikutuksen ja värien vaikutuksen kautta. Lisäksi havainnoin oppimisympäristöä steinerpedagogiikan ja neurolingvistisen ohjelmoinnin eli NLP:n kautta. Steinerpedagogiikka on valittu yhdeksi tarkastelukohteeksi, koska pedagogiikan metodeihin sisältyy esteettinen oppimisympäristö kattavasti. Kehittämishankeen liitteenä on kuvaesitys Kuvia oppimisympäristöistä, jossa esitän havainnollisia esimerkkejä hyvistä esteettisistä oppimisympäristöistä.
Kehittämishankkeen tavoitteena on lisätä tietoa ja ymmärrystä aiheesta. Kokoan yhteenvedossa keskeiset päätelmät ja arvioin hankkeen luotettavuutta, jonka totean perustuvan tieteellisin perustein valitun lähdekirjallisuuden laatuun, asiantuntemukseen ja monipuolisuuteen. Kehittämishankkeen tuloksia voidaan hyödyntää taustatietona koulurakennusten ja oppimisympäristöjen suunnittelussa.
Kehittämishankkeen tavoitteena on lisätä tietoa ja ymmärrystä aiheesta. Kokoan yhteenvedossa keskeiset päätelmät ja arvioin hankkeen luotettavuutta, jonka totean perustuvan tieteellisin perustein valitun lähdekirjallisuuden laatuun, asiantuntemukseen ja monipuolisuuteen. Kehittämishankkeen tuloksia voidaan hyödyntää taustatietona koulurakennusten ja oppimisympäristöjen suunnittelussa.