HILJAINEN TIETO KUULUVIIN : Uuden pianonsoitonopettajan työhön perehdyttäminen
Pirnes, Anna (2014)
Pirnes, Anna
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060111232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060111232
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni selvitettiin teemakyselytutkimuksen avulla, kuinka tällä hetkellä Suomen musiikkiopistoissa hoidetaan uusien pianonsoitonopettajien perehdyttäminen, ja kuinka sitä mahdollisesti voisi parantaa. Laadullisen tutkimukseni kohteena olivat pääasiassa vastavalmistuneet pianonsoitonopettajat, jotka ovat olleet työelämässä vasta muutaman vuoden ajan. Sain kahdeksan vastausta sähköiseen kyselyyni, jonka tein Webropol-ohjelmalla.
Työhön perehdyttämisen ohella työssäni käsiteltiin myös pianonsoitonopettajan hiljaista tietoa. Selvitin haastattelujen avulla millaista hiljaista tietoa pianonsoiton- opettajalla voi olla ja mistä eri osa-alueista sitä kertyy. Hiljaisen tiedon kertymisen lisäksi pohdin kuinka tätä tietoa voisi siirtää. Siirtämiseen liittyen käsittelin työssäni myös mentorointia, joka on yksi hyvä keino sekä perehdyttämiseen että hiljaisen tiedon eteenpäin jakamiseen.
Työhön perehdyttämisen ohella työssäni käsiteltiin myös pianonsoitonopettajan hiljaista tietoa. Selvitin haastattelujen avulla millaista hiljaista tietoa pianonsoiton- opettajalla voi olla ja mistä eri osa-alueista sitä kertyy. Hiljaisen tiedon kertymisen lisäksi pohdin kuinka tätä tietoa voisi siirtää. Siirtämiseen liittyen käsittelin työssäni myös mentorointia, joka on yksi hyvä keino sekä perehdyttämiseen että hiljaisen tiedon eteenpäin jakamiseen.