Digitaaliset pelit kehitysvammatyössä : Case: Eskoon Lupi-ilta
Alho, Jouni (2014)
Alho, Jouni
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211289
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia kuinka digitaaliset pelit soveltuvat innostamisen välineeksi kehitysvammaisille. Käsittelen työssäni syksyllä 2013 järjestämääni peli-iltaa Eskoon Kaarisillassa. Peli-illan tarkoituksena oli osallistaa ja innostaa kehitysvammaisia pelaamaan pelejä, jotka eivät ole entuudestaan tuttuja. Pelit oli valittu myös siihen tarkoitukseen että niitä pystyisi pelaamaan useampi pelaaja yhtä aikaa. Pelien ohjaustapa toimi suuressa roolissa, koska jokaisessa pelissä toimi ohjaimena erilainen ohjain. Tutkimuksen sosiokulttuurinen näkökulma oli innostaa osallistujia ryhmätoimintaan, jonka innostajana oli digitaalisten pelien pelaaminen.
Järjestin tapahtuman Eskoon Kaarisillassa järjettävässä Lupi-illassa. Osallistuminen peleihin oli aktiivista ja palaute peleistä oli positiivista. Illan päätavoitteet täyttyivät ja tutkimukseen tarvittava materiaalia tuli tarpeeksi.
Järjestin tapahtuman Eskoon Kaarisillassa järjettävässä Lupi-illassa. Osallistuminen peleihin oli aktiivista ja palaute peleistä oli positiivista. Illan päätavoitteet täyttyivät ja tutkimukseen tarvittava materiaalia tuli tarpeeksi.