TSI24-sisällönhallintajärjestelmän kehitystarpeiden kartoittaminen käyttäjätutkimuksen avulla
Luojukoski, Petri (2014)
Luojukoski, Petri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011183
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on TSI24-sisällönhallintajärjestelmän kehitystarpeiden kartoittaminen käyttäjätutkimuksen perusteella. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi JJ-Net Group Oy, jonka kehittämä kyseinen sisällönhallintajärjestelmä on. JJ-Net Group Oy:n työntekijöiden lisäksi sisällönhallintajärjestelmää käyttävät sadat käyttäjät sadoissa eri yrityksissä, jotka ovat JJ-Net Group Oy:n asiakkaita. Opinnäytetyö rajattiin niin, että se koskee vain TSI24:n kotisivuhallintaa, eikä panoraamakuvaympäristöjen hallintaa.
Opinnäytetyön käytännön toteutusosan tavoitteena oli selvittää, miten TSI24-sisällönhallintajärjestelmästä saisi kehitettyä käyttäjäystävällisemmän ja paremmin toimivan järjestelmän. Toissijaisena tavoitteena oli selvittää, miten käyttäjiä innostettaisiin anta-maan palautetta ja kehitysideoita.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa käyttäjäkysely, jonka avulla saataisiin selville, miten asiakkaat haluaisivat järjestelmää kehitettävän, ja miten se heidän mielestään nyt toimii. Kyselyn tulosten perusteella järjestettiin haastattelut muutamalle käyttäjille. Kyselyn ja haastattelujen perusteella saatiin selkeä kuva siitä, mitä asioita järjestelmässä pitäisi kehittää.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin tieto siitä, mitkä asiat järjestelmässä kaipaavat eniten kehitystä. Jatkossa tätä tietoa pyritään hyödyntämään suunnittelemalla ja toteuttamalla saadut kehitysideat käytännössä.
Opinnäytetyön käytännön toteutusosan tavoitteena oli selvittää, miten TSI24-sisällönhallintajärjestelmästä saisi kehitettyä käyttäjäystävällisemmän ja paremmin toimivan järjestelmän. Toissijaisena tavoitteena oli selvittää, miten käyttäjiä innostettaisiin anta-maan palautetta ja kehitysideoita.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa käyttäjäkysely, jonka avulla saataisiin selville, miten asiakkaat haluaisivat järjestelmää kehitettävän, ja miten se heidän mielestään nyt toimii. Kyselyn tulosten perusteella järjestettiin haastattelut muutamalle käyttäjille. Kyselyn ja haastattelujen perusteella saatiin selkeä kuva siitä, mitä asioita järjestelmässä pitäisi kehittää.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin tieto siitä, mitkä asiat järjestelmässä kaipaavat eniten kehitystä. Jatkossa tätä tietoa pyritään hyödyntämään suunnittelemalla ja toteuttamalla saadut kehitysideat käytännössä.