Visuaalinen ilme toimintaterapian mikroyritykselle
Mäkelä, Johanna (2014)
Mäkelä, Johanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198624
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli luoda visuaalinen ilme toimintansa käynnistävälle toimintaterapian mikroyritykselle. Asiakas pyysi toimeksiannossaan yhtenäisen, raikkaan ja ammattimaisen visuaalisen ilmeen, johon kuuluisivat esimerkiksi tunnus, värimaailma, käyntikortti ja työvaatteet. Näistä eri osa-alueista loin yhtenäisen graafisen ohjeiston. Työn suurin haaste oli luoda toimintaterapiasta oikeanlainen mielikuva vastaanottajille, sillä asiakkaan mukaan toimintaterapeutin työ sekoitetaan usein askartelunohjaajan työhön.
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa esitellään toimintaterapiaa. Sen jälkeen käsitellään mikroyrityksen viestintästrategiaa ja yrityksen visuaalista ilmettä. Graafisen ohjeiston jokainen osa käsitellään omana alalukunaan. Lisäksi käsitellään yritykselle luotu Facebook-strategia. Kirjallisen osuuden lähdemateriaalina hyödynnettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä muuta lähdemateriaalia, esimerkiksi www-sivuja ja lehtiartikkeleja.
Opinnäytetyön näkökulmana oli terveysalan mikroyrityksen yhtenäisen visuaalisen ilmeen luominen ja helpon päivittäisviestinnän työkalujen valitseminen niin, että yrityksellä on niihin realistiset resurssit. Näkökulma vaikutti olennaisesti graafisen ohjeiston sisältöön ja siihen, että kotisivuiksi valikoitui Facebook perinteisten web-sivujen sijaan.
Visuaalisen ilmeen yhdenmukaisuus takaa yrityksen tunnistettavuuden. Ilmeen tulee herättää vastaanottajan kiinnostus ja samalla edustaa yrityksen arvomaailmaa. Pienistä resursseista huolimatta mikroyritykselle on mahdollista luoda yhtenäinen ja kiinnostava visuaalinen ilme.
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa esitellään toimintaterapiaa. Sen jälkeen käsitellään mikroyrityksen viestintästrategiaa ja yrityksen visuaalista ilmettä. Graafisen ohjeiston jokainen osa käsitellään omana alalukunaan. Lisäksi käsitellään yritykselle luotu Facebook-strategia. Kirjallisen osuuden lähdemateriaalina hyödynnettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä muuta lähdemateriaalia, esimerkiksi www-sivuja ja lehtiartikkeleja.
Opinnäytetyön näkökulmana oli terveysalan mikroyrityksen yhtenäisen visuaalisen ilmeen luominen ja helpon päivittäisviestinnän työkalujen valitseminen niin, että yrityksellä on niihin realistiset resurssit. Näkökulma vaikutti olennaisesti graafisen ohjeiston sisältöön ja siihen, että kotisivuiksi valikoitui Facebook perinteisten web-sivujen sijaan.
Visuaalisen ilmeen yhdenmukaisuus takaa yrityksen tunnistettavuuden. Ilmeen tulee herättää vastaanottajan kiinnostus ja samalla edustaa yrityksen arvomaailmaa. Pienistä resursseista huolimatta mikroyritykselle on mahdollista luoda yhtenäinen ja kiinnostava visuaalinen ilme.