Kaarinan Perhekeskuksen palveluvalikkouudistus : palveluopas Kaarinan kaupungin perhe- ja sosiaalipalveluiden työntekijöille
Järvinen, Sallamari (2022)
Järvinen, Sallamari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091520182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091520182
Tiivistelmä
Kaarinan kaupungin Perhekeskuksessa toteutettiin vuosien 2021–2022 aikana laajamittainen palveluiden kehittämiseen tähtäävä hanke, jossa kehitettiin Perhekeskuksen palveluita ja dokumentoitiin palvelukohtaiset kuvaukset oppaaksi perhe- ja sosiaalipalveluiden henkilöstölle. Kehittämistyön yhteydessä Perhekeskuksen toteuttamia palveluita tarkasteltiin ja uudistettiin ajankohtaisen tarpeen näkökulmasta sekä kirjattiin palveluiden yksityiskohtaiset periaatteet yhtenäiseksi oppaaksi.
Toimeksiantajan tarpeesta noussut kehittämishanke toteutettiin osallistamalla Perhekeskuksen moniammatillinen työyhteisö yhteiseen kehittämiseen. Kehittämistyön aikana Perhekeskuksen työntekijät osallistuivat kehittämistyöhön tarkoituksenmukaisiin työryhmiin nimettyinä. Työntekijöiden aktiivinen osallisuus kehittämistyössä mahdollisti kehittämistyön tulosten juurruttamisen ja vaikuttavuuden työtapoihin jo kehittämistyön aikana.
Kehittämistyön tavoitteena oli ajantasaistaa Perhekeskuksen palvelut vastaamaan ajankohtaista tarvetta sekä luoda kehittämistyön kautta periaatteet, joiden mukaisesti palvelua myönnetään, toteutetaan ja arvioidaan. Kehittämistyön myötä valmistuneen oppaan on tarkoitus toimia työtä ohjaavana dokumenttina sekä lähityöntekijöille että asiakaspäätöksiä tekeville työntekijöille.
Kehittämistyön kautta tavoiteltiin palveluiden yhtenäisiä päätöksentekoperiaatteita, tasalaatuista palvelun toteuttamista sekä selkeitä raameja, joiden puitteissa palvelua lähityössä toteutetaan ja arvioidaan. Kehittämistyön aikana luotu kirjallinen palveluopas suunniteltiin palvelemaan organisaatiota sekä lähityöntekijöiden että päätöksentekijöiden näkökulmasta. Kehittämistyön tarve oli noussut esille perhe- ja sosiaalipalveluiden johtotasolla muun muassa tiedolla johtamisen näkökulmasta. Tähän tilastollisen tiedon tarpeeseen pyrittiin kehittämistyöllä vastaamaan luomalla yhtenäiset periaatteet ja niiden pohjalta kirjallinen ohjeistus.
Toimeksiantajan tarpeesta noussut kehittämishanke toteutettiin osallistamalla Perhekeskuksen moniammatillinen työyhteisö yhteiseen kehittämiseen. Kehittämistyön aikana Perhekeskuksen työntekijät osallistuivat kehittämistyöhön tarkoituksenmukaisiin työryhmiin nimettyinä. Työntekijöiden aktiivinen osallisuus kehittämistyössä mahdollisti kehittämistyön tulosten juurruttamisen ja vaikuttavuuden työtapoihin jo kehittämistyön aikana.
Kehittämistyön tavoitteena oli ajantasaistaa Perhekeskuksen palvelut vastaamaan ajankohtaista tarvetta sekä luoda kehittämistyön kautta periaatteet, joiden mukaisesti palvelua myönnetään, toteutetaan ja arvioidaan. Kehittämistyön myötä valmistuneen oppaan on tarkoitus toimia työtä ohjaavana dokumenttina sekä lähityöntekijöille että asiakaspäätöksiä tekeville työntekijöille.
Kehittämistyön kautta tavoiteltiin palveluiden yhtenäisiä päätöksentekoperiaatteita, tasalaatuista palvelun toteuttamista sekä selkeitä raameja, joiden puitteissa palvelua lähityössä toteutetaan ja arvioidaan. Kehittämistyön aikana luotu kirjallinen palveluopas suunniteltiin palvelemaan organisaatiota sekä lähityöntekijöiden että päätöksentekijöiden näkökulmasta. Kehittämistyön tarve oli noussut esille perhe- ja sosiaalipalveluiden johtotasolla muun muassa tiedolla johtamisen näkökulmasta. Tähän tilastollisen tiedon tarpeeseen pyrittiin kehittämistyöllä vastaamaan luomalla yhtenäiset periaatteet ja niiden pohjalta kirjallinen ohjeistus.