Liikuntasuositusten toteutuminen varhaiskasvatuksessa : liikuntaopas varhaiskasvattajille
Eloranta, Riina; Puustinen, Mona; Keisala, Anni (2022)
Eloranta, Riina
Puustinen, Mona
Keisala, Anni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091520188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091520188
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli innostaa lapsia liikkumaan ja auttaa varhaiskasvattajia lasten liikkumisen suunnittelussa. Toiminnalliseen opinnäytetyöhön sisältyvä tutkimus toteutettiin laadullisena. Tutkimus kohdistui yksityisen päiväkodin varhaiskasvatukseen Pirkanmaan alueella. Tutkimukseen sisältyi havainnointipäivä kolmessa eri päiväkodissa ja yhteensä kuuden eri varhaiskasvattajan haastattelut. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa luotiin liikuntaopas varhaiskasvatukseen tukemaan liikuntasuositusten mukaista toimintaa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui valtakunnallisista liikuntasuosituksista sekä varhaiskasvatussuunnitelmasta. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään liikuntapedagogiikkaa ja liikuntakasvatusta varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Teoria ja tutkimustulokset loivat perustan opinnäytetyön toiminnalliselle tuotokselle.
Liikuntaopas luotiin varhaiskasvatuksen liikuntasuositusten ja laadullisen tutkimuksen pohjalta. Liikuntaoppaassa on yksinkertaisia ideoita, joita on helppo toteuttaa varhaiskasvatuksessa, ikätasosta riippumatta. Liikuntaopas sisältää viiteen teemaan jakautuvat liikuntakortit ja ohjeet korttien käyttöön.
Lasten kuuluisi saada arjessaan tarpeeksi ikätasoonsa sopivaa liikuntaa. Liikuntaa on varhaiskasvatuksessa liian vähän. Liikkumista edistävän toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen tarvitaan työkaluja, ja varhaiskasvattajien tietämystä liikuntakasvatuksesta tulee lisätä. Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, sillä lasten fyysistä aktiivisuutta tulee lisätä jo varhaisvuosista lähtien. Tämä tukee lapsen kokonaisvaltaista kehittymistä, kasvua ja oppimista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui valtakunnallisista liikuntasuosituksista sekä varhaiskasvatussuunnitelmasta. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään liikuntapedagogiikkaa ja liikuntakasvatusta varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Teoria ja tutkimustulokset loivat perustan opinnäytetyön toiminnalliselle tuotokselle.
Liikuntaopas luotiin varhaiskasvatuksen liikuntasuositusten ja laadullisen tutkimuksen pohjalta. Liikuntaoppaassa on yksinkertaisia ideoita, joita on helppo toteuttaa varhaiskasvatuksessa, ikätasosta riippumatta. Liikuntaopas sisältää viiteen teemaan jakautuvat liikuntakortit ja ohjeet korttien käyttöön.
Lasten kuuluisi saada arjessaan tarpeeksi ikätasoonsa sopivaa liikuntaa. Liikuntaa on varhaiskasvatuksessa liian vähän. Liikkumista edistävän toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen tarvitaan työkaluja, ja varhaiskasvattajien tietämystä liikuntakasvatuksesta tulee lisätä. Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, sillä lasten fyysistä aktiivisuutta tulee lisätä jo varhaisvuosista lähtien. Tämä tukee lapsen kokonaisvaltaista kehittymistä, kasvua ja oppimista.