Organisaatio matkalla kohti oppimisanalytiikkaa
Kurki, Nina (2022)
Kurki, Nina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091620217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091620217
Tiivistelmä
Sähköisten oppimisympäristöjen ja etäopiskelun yleistyminen ovat lisänneet oppijoista ja opiskelusta syntyvän datan määrää koulutusta tarjoavissa organisaatioissa. Tämä on lisännyt organisaatioiden kiinnostusta hyödyntää kertynyttä dataa oppimisen, oppimistulosten ja oppimisympäristöjen optimoinnissa. Tällaista hyödyntämistä kutsutaan oppimisanalytiikaksi.
Oppimisanalytiikassa on kyse uuden teknologian käyttöönotosta, johon liittyy paljon selvitettäviä asioita ja uudenlaista osaamista. Tässä opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään, mistä oppimisanalytiikassa on kyse ja mitä sen käyttöönottoon liittyy. Tavoitteena on ollut lisätä oppimisanalytiikkaan liittyvää ymmärrystä toimeksiantajaorganisaatiossa.
Opinnäytetyö on luonteeltaan teoreettinen kirjoituspöytätutkimus, jossa hyödynnettiin olemassa olevaa kirjallisuutta ja tutkimusartikkeleita. Tietoperustan kokoamisen rinnalla toteutettiin lisäksi pieni kysely, jonka avulla kokeiltiin käytännössä, kuinka organisaatiossa voitaisiin selvittää sen valmius hyödyntää oppimisanalytiikkaa.
Oppimisanalytiikan käyttöönotto osoittautui koko organisaation läpäiseväksi projektiksi, jonka onnistuminen on kiinni yhtä lailla teknisestä toimivuudesta kuin organisaatiokulttuurisesta hyväksynnästä. Käyttäjien sitoutuminen todettiin yhdeksi merkittävimmistä oppimisanalytiikan käyttöön vaikuttavista tekijöistä. Tämän vuoksi käyttäjät olisikin syytä ottaa mukaan oppimisanalytiikkaprojektiin aivan sen alusta asti. Etenkin riittävä viestintä on tärkeää, koska sillä tarkoitetaan paitsi riittävää tiedonvälitystä, myös käyttäjien osallistamista, kuuntelemista sekä heidän tarpeistaan oppimista.
Oppimisanalytiikassa käyttöönotossa onnistumisen näkökulmasta olisi tärkeää, että oppimisanalytiikassa eteneminen olisi organisaation strateginen valinta, johon myös johto näyttäisi sitoutuneensa. Sitoutumista voi näyttää paitsi viestimällä projektin tärkeydestä, myös huolehtimalla sen riittävästä resursoinnista. Resurssien kohdentaminen organisaatiolle tärkeisiin hankkeisiin on yksi selkeimmistä osoituksista, että myös organisaation johto on sitoutunut niiden toteuttamiseen.
Oppimisanalytiikassa on kyse uuden teknologian käyttöönotosta, johon liittyy paljon selvitettäviä asioita ja uudenlaista osaamista. Tässä opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään, mistä oppimisanalytiikassa on kyse ja mitä sen käyttöönottoon liittyy. Tavoitteena on ollut lisätä oppimisanalytiikkaan liittyvää ymmärrystä toimeksiantajaorganisaatiossa.
Opinnäytetyö on luonteeltaan teoreettinen kirjoituspöytätutkimus, jossa hyödynnettiin olemassa olevaa kirjallisuutta ja tutkimusartikkeleita. Tietoperustan kokoamisen rinnalla toteutettiin lisäksi pieni kysely, jonka avulla kokeiltiin käytännössä, kuinka organisaatiossa voitaisiin selvittää sen valmius hyödyntää oppimisanalytiikkaa.
Oppimisanalytiikan käyttöönotto osoittautui koko organisaation läpäiseväksi projektiksi, jonka onnistuminen on kiinni yhtä lailla teknisestä toimivuudesta kuin organisaatiokulttuurisesta hyväksynnästä. Käyttäjien sitoutuminen todettiin yhdeksi merkittävimmistä oppimisanalytiikan käyttöön vaikuttavista tekijöistä. Tämän vuoksi käyttäjät olisikin syytä ottaa mukaan oppimisanalytiikkaprojektiin aivan sen alusta asti. Etenkin riittävä viestintä on tärkeää, koska sillä tarkoitetaan paitsi riittävää tiedonvälitystä, myös käyttäjien osallistamista, kuuntelemista sekä heidän tarpeistaan oppimista.
Oppimisanalytiikassa käyttöönotossa onnistumisen näkökulmasta olisi tärkeää, että oppimisanalytiikassa eteneminen olisi organisaation strateginen valinta, johon myös johto näyttäisi sitoutuneensa. Sitoutumista voi näyttää paitsi viestimällä projektin tärkeydestä, myös huolehtimalla sen riittävästä resursoinnista. Resurssien kohdentaminen organisaatiolle tärkeisiin hankkeisiin on yksi selkeimmistä osoituksista, että myös organisaation johto on sitoutunut niiden toteuttamiseen.