Nilkan ja jalkaterän asentopoikkeamat: videomateriaalia fysioterapian tueksi
Inkala, Vesa (2022)
Inkala, Vesa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091620231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091620231
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena ja kehittämistehtävänä oli tuottaa nilkan ja jalkaterän asentopoikkeamien fysioterapiaan opas, joka sisältää videoharjoitteita sekä opetusvideoita. Opinnäytetyön tavoitteet toimeksiantajalle sekä fysioterapia-alalle olivat fysioterapeuttisen ohjauksen ja neuvonnan kehittäminen viimeisimmän luotettavan tiedon avulla sekä helposti saatavilla olevien videoharjoitteiden ja opetusvideoiden saaminen. Tavoite kohderyhmälle eli fysioterapian asiakkaille oli luoda helppo ja mielekäs tapa kerrata fysioterapiaharjoitteet videoharjoitteiden avulla. Opetusvideoiden pyrkimyksenä oli tuoda konkreettisesti ilmi asiakkaan kävelyssä ilmenevä ongelma ja herättämään kuntoutustarve. Toimeksiantajana Kiimingin hyvinvointikeskuksen fysioterapeutit voivat hyödyntää opetusvideoita myös osana kliinistä päättelyä. Oma tavoitteeni oli oppia syvemmin nilkan ja jalkaterän asentopoikkeamista, anatomiasta, toiminnasta ja fysioterapiasta.
Nilkkaa ja jalkaterää käsiteltiin yhtenä kokonaisuutena kaikissa opinnäytetyön luvuissa. Valikoidut nilkan ja jalkaterän asentopoikkeamat tulivat toimeksiantajan omista tarpeista. Hain opetusvideoihin vapaaehtoisia asentopoikkeaman omaavia henkilöitä kävelymalleiksi. Kriteerinä oli joko jonkin terveysalan ammattilaisen toteama asentopoikkeama tai henkilön oma epäily siitä. Videoiden kävelymalleina esiintyi viisi Lapin ammattikorkeakoulun fysioterapiaopiskelijaa, joiden kävelyä analysoitiin eri kuvakulmista. Harjoitevideoissa toimin itse esimerkkiä näyttävänä mallina.
Videoharjoitteiksi valikoitui seitsemän nilkan ja jalkaterän spiraalidynaamista harjoitetta. Opetusvideoissa käsiteltiin kolmea eri asentopoikkeamaa viidessä eri videossa. Videoista koostuvasta oppaasta kerättiin suullista palautetta ohjaavalta opettajalta sekä toimeksiantajalta. Toimeksiantajan mielestä videoharjoitteet voisivat sopia etenkin nuoremmalle kohdeyleisölle, koska puhelimen käyttäminen on nuorille tavallista. Opetusvideot voivat toimia kliinisen päättelyn tukena, mutta diagnosointi vaatii tarkempaa asiakkaan fysioterapeuttista tutkimista.
Nilkkaa ja jalkaterää käsiteltiin yhtenä kokonaisuutena kaikissa opinnäytetyön luvuissa. Valikoidut nilkan ja jalkaterän asentopoikkeamat tulivat toimeksiantajan omista tarpeista. Hain opetusvideoihin vapaaehtoisia asentopoikkeaman omaavia henkilöitä kävelymalleiksi. Kriteerinä oli joko jonkin terveysalan ammattilaisen toteama asentopoikkeama tai henkilön oma epäily siitä. Videoiden kävelymalleina esiintyi viisi Lapin ammattikorkeakoulun fysioterapiaopiskelijaa, joiden kävelyä analysoitiin eri kuvakulmista. Harjoitevideoissa toimin itse esimerkkiä näyttävänä mallina.
Videoharjoitteiksi valikoitui seitsemän nilkan ja jalkaterän spiraalidynaamista harjoitetta. Opetusvideoissa käsiteltiin kolmea eri asentopoikkeamaa viidessä eri videossa. Videoista koostuvasta oppaasta kerättiin suullista palautetta ohjaavalta opettajalta sekä toimeksiantajalta. Toimeksiantajan mielestä videoharjoitteet voisivat sopia etenkin nuoremmalle kohdeyleisölle, koska puhelimen käyttäminen on nuorille tavallista. Opetusvideot voivat toimia kliinisen päättelyn tukena, mutta diagnosointi vaatii tarkempaa asiakkaan fysioterapeuttista tutkimista.