Soolomatkailijan huomioiminen hotelli-, ravintola- ja matkailualalla
Mäenpää, Laura (2022)
Mäenpää, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091720262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091720262
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on soolomatkailijoiden huomioiminen hotelli-, ravintola- ja matkailualalla. Soolomatkailu on yksi 2000-luvun kasvavista matkailijasegmenteistä ja tässä opinnäytetyössä tutkitaan, huomioivatko matkailualan toimijat soolomatkailijoita.
Tietoperustassa kartoitetaan soolomatkailua ilmiönä, syitä miksi ihmiset valitsevat matkustaa yksin sekä aiheeseen liittyviä matkailun trendejä. Työssä kartoitetaan, millaisista palveluista matka ja asiakaskokemus tyypillisesti koostuvat. Työssä selvitetään myös, millaisia palveluja ja aktiviteetteja soolomatkailijoille on tarjolla sekä selvitetään tyypillisesti käytettyjä sosiaalisen median kanavia osana matkailua.
Tutkimuksessa selvitetään syitä soolomatkailulle sekä millaisia palveluita ja aktiviteetteja soolomatkailijat käyttävät matkojensa aikana. Työssä tutkitaan, mitä soolomatkailijat tyypillisesti tekevät matkoilla sekä millaisista palveluista, tapahtumista ja ohjatuista aktiviteeteista he ovat kiinnostuneita. Tutkimuksessa selvitetään, mitä sosiaalisen median kanavia vastaajat käyttävät inspiraationa soolomatkailuun ja soolomatkojen aikana. Tutkimuksessa tarkastellaan sekä soolomatkan toteuttaneiden kokemuksia ja ideoita sekä soolomatkailusta kiinnostuneiden toiveita ja odotuksia.
Tutkimuksessa selvitetään soolomatkailijoiden kokemuksia heidän huomioimisestaan matkailualan yrityksissä, joita ovat muun muassa liikenneyhtiöt, neuvontapalvelut, matkanjärjestäjät, majoituspalvelut, ohjelma- ja tapahtumapalvelut, nähtävyydet ja ravintolat. Tutkimuksessa raportoidaan soolomatkailijoiden kokemuksia matkailualan yrityksissä sekä millaisia toiveita ja kehitysehdotuksia heillä on huomioimiseensa liittyen.
Tutkimuksen analysoinnissa käytetään määrällisiä eli kvantitatiivisia menetelmiä sekä joitakin laadullisia eli kvalitatiivisia menetelmiä. Tutkimukseen vastasi yhteensä 384 soolomatkan toteuttanutta tai soolomatkailusta kiinnostunutta vastaajaa.
Tutkimustuloksista selvisi, että usean soolomatkailijan kokemuksen mukaan heidän huomioinnissaan on paljon kehitettävää. Keskeisiä ongelmia olivat soolomatkailijoiden maksama majoituksen hinta sekä heidän huomioimisensa hotelleissa ja ravintoloissa. Useat soolomatkailijat ovat kokeneet, ettei heille ole tarjolla riittävästi valmismatkoja tai aktiviteetteja. Soolomatkailijat kertoivat myös, ettei heille juuri ole suunnattu markkinointia tai tarjouksia matkoista tai muista matkailupalveluista.
Tietoperustassa kartoitetaan soolomatkailua ilmiönä, syitä miksi ihmiset valitsevat matkustaa yksin sekä aiheeseen liittyviä matkailun trendejä. Työssä kartoitetaan, millaisista palveluista matka ja asiakaskokemus tyypillisesti koostuvat. Työssä selvitetään myös, millaisia palveluja ja aktiviteetteja soolomatkailijoille on tarjolla sekä selvitetään tyypillisesti käytettyjä sosiaalisen median kanavia osana matkailua.
Tutkimuksessa selvitetään syitä soolomatkailulle sekä millaisia palveluita ja aktiviteetteja soolomatkailijat käyttävät matkojensa aikana. Työssä tutkitaan, mitä soolomatkailijat tyypillisesti tekevät matkoilla sekä millaisista palveluista, tapahtumista ja ohjatuista aktiviteeteista he ovat kiinnostuneita. Tutkimuksessa selvitetään, mitä sosiaalisen median kanavia vastaajat käyttävät inspiraationa soolomatkailuun ja soolomatkojen aikana. Tutkimuksessa tarkastellaan sekä soolomatkan toteuttaneiden kokemuksia ja ideoita sekä soolomatkailusta kiinnostuneiden toiveita ja odotuksia.
Tutkimuksessa selvitetään soolomatkailijoiden kokemuksia heidän huomioimisestaan matkailualan yrityksissä, joita ovat muun muassa liikenneyhtiöt, neuvontapalvelut, matkanjärjestäjät, majoituspalvelut, ohjelma- ja tapahtumapalvelut, nähtävyydet ja ravintolat. Tutkimuksessa raportoidaan soolomatkailijoiden kokemuksia matkailualan yrityksissä sekä millaisia toiveita ja kehitysehdotuksia heillä on huomioimiseensa liittyen.
Tutkimuksen analysoinnissa käytetään määrällisiä eli kvantitatiivisia menetelmiä sekä joitakin laadullisia eli kvalitatiivisia menetelmiä. Tutkimukseen vastasi yhteensä 384 soolomatkan toteuttanutta tai soolomatkailusta kiinnostunutta vastaajaa.
Tutkimustuloksista selvisi, että usean soolomatkailijan kokemuksen mukaan heidän huomioinnissaan on paljon kehitettävää. Keskeisiä ongelmia olivat soolomatkailijoiden maksama majoituksen hinta sekä heidän huomioimisensa hotelleissa ja ravintoloissa. Useat soolomatkailijat ovat kokeneet, ettei heille ole tarjolla riittävästi valmismatkoja tai aktiviteetteja. Soolomatkailijat kertoivat myös, ettei heille juuri ole suunnattu markkinointia tai tarjouksia matkoista tai muista matkailupalveluista.