Milt tundu? - Tunnetaitomateriaali perheiden kanssa tehtävään työhön Rauman seurakunnassa
Jalonen, Heidi (2022)
Jalonen, Heidi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091820277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091820277
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä seurakunnan perheiden kanssa tehtävään työhön sopiva tunnetaitomateriaali. Opinnäytetyön tilaajana oli Rauman seurakunta ja kohderyhmäksi valikoitui perheet, joissa on yli 5-vuotiaita lapsia.
Perheenjäsenet ovat usein lapselle tärkeimpiä ihmisiä hänen elämässään. Heiltä lapsi mallintaa ja oppii paljon kaikenlaista. Lapsena opittu malli tunteiden käsittelyssä ja ilmaisussa vaikuttaa paljon myös aikuisuudessa. Tunnetaidoissa voi kuitenkin kehittyä koko elämän ajan, joten aikuisenkaan ei ole myöhäistä niitä harjoitella.
Perhe on systeemi, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen, kuten vanhempien hyvinvointi vaikuttaa lapseen ja päinvastoin. Lapsi tarvitsee perheen, jossa kaikki tunteet ovat sallittuja ja niistä keskustellaan. Tunteiden tunnistamisessa lapsi tarvitsee tukea aikuiselta, joka voi auttaa esimerkiksi sanoittamalla niitä. Vaikka kaikki tunteet ovat sallittuja, täytyy niitä oppia näyttämään tai purkamaan sellaisilla tavoilla, että ihmiset tai ympäristö eivät vahingoitu. Tässäkin aikuisen tuki ja malli voi olla tarpeen.
Tunnetaitomateriaali rakentui seitsemän kerran kokonaisuudeksi, joista jokaisessa on oma teemansa, Tuokioissa tunteita käsitellään turvallisesti ryhmässä monin eri keinoin. Tunnetaitomateriaali on tehty Rauman seurakunnan työntekijöiden käyttöön ja he voivat käyttää sitä haluamallaan tavalla. Pidin Rauman seurakunnan varhaiskasvatuksen työntekijöille iltapäivän mittaisen perehdytyksen materiaaliin.
Opinnäytetyöni tavoitteena ja tarkoituksena oli lisätä perheiden hyvinvointia parantamalla heidän tunnetaitojaan ja perheen sisäistä vuorovaikutusta sekä tuottaa seurakunnan työntekijöille käyttökelpoista materiaalia perheiden kanssa tehtävään työhön.
Perheenjäsenet ovat usein lapselle tärkeimpiä ihmisiä hänen elämässään. Heiltä lapsi mallintaa ja oppii paljon kaikenlaista. Lapsena opittu malli tunteiden käsittelyssä ja ilmaisussa vaikuttaa paljon myös aikuisuudessa. Tunnetaidoissa voi kuitenkin kehittyä koko elämän ajan, joten aikuisenkaan ei ole myöhäistä niitä harjoitella.
Perhe on systeemi, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen, kuten vanhempien hyvinvointi vaikuttaa lapseen ja päinvastoin. Lapsi tarvitsee perheen, jossa kaikki tunteet ovat sallittuja ja niistä keskustellaan. Tunteiden tunnistamisessa lapsi tarvitsee tukea aikuiselta, joka voi auttaa esimerkiksi sanoittamalla niitä. Vaikka kaikki tunteet ovat sallittuja, täytyy niitä oppia näyttämään tai purkamaan sellaisilla tavoilla, että ihmiset tai ympäristö eivät vahingoitu. Tässäkin aikuisen tuki ja malli voi olla tarpeen.
Tunnetaitomateriaali rakentui seitsemän kerran kokonaisuudeksi, joista jokaisessa on oma teemansa, Tuokioissa tunteita käsitellään turvallisesti ryhmässä monin eri keinoin. Tunnetaitomateriaali on tehty Rauman seurakunnan työntekijöiden käyttöön ja he voivat käyttää sitä haluamallaan tavalla. Pidin Rauman seurakunnan varhaiskasvatuksen työntekijöille iltapäivän mittaisen perehdytyksen materiaaliin.
Opinnäytetyöni tavoitteena ja tarkoituksena oli lisätä perheiden hyvinvointia parantamalla heidän tunnetaitojaan ja perheen sisäistä vuorovaikutusta sekä tuottaa seurakunnan työntekijöille käyttökelpoista materiaalia perheiden kanssa tehtävään työhön.