Preparation and maintenance of a strategy-driven development plan with the roadmap process
Pukkila, Suvi (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Pukkila, Suvi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092020317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092020317
Tiivistelmä
Työssä selvitetään, voiko tiekarttamenetelmää (Roadmapping) käyttää strategiapohjaisen (4–5 vuoden) kehityssuunnitelman muotoiluun ja ylläpitämiseen. Menetelmää sovelletaan liiketoiminnan digitaalisaation tarpeiden hahmottamiseen, strategiseen linjaukseen, suunnitteluun, aikataulutukseen sekä synergioiden löytämiseen liiketoimintastrategian kanssa. Keskeistä on, että menetelmän avulla strategia muodostuu yhdessä tekemisen kautta. Näin se toimii apuna myös viestinnässä ja osapuolten sitouttamisessa. Menetelmä yhdistää erillisiä strategiaprosesseja ja käytäntöjä lisäten resurssien tehokkaampaa käyttöä. Erityisen tärkeä osa tiekarttamenetelmän iteratiivisuutta on mahdollisuus saada mukaan uusia osallistujia, joilla on tärkeitä näkökulmia ja asiantuntemusta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin toimintatutkimusta ja tapaustutkimusta. Opinnäytetyö esittelee vaiheittaisen, havainnollisen tiekartan luomisprosessin sidosryhmien tunnistamisesta, haastatteluista ja työpajasuunnittelusta sekä miten strategian kohdistaminen, fokusointi ja järjestyskartoitus tehtiin tapausyrityksessä. Roadmap luotiin maailmanlaajuisen COVID-19-pandemian aikana, ja tämän vuoksi merkittävässä roolissa ovat digitaaliset yhteistyöohjelmat ja työkalut. Työssä esitellään tarkemmin virtuaalisia yhdessästekemisen työkaluja, jotka soveltuvat digitaaliseen tiekarttaprosessiin.
Työ esittelee, miten world café- ja palvelusuunnittelumenetelmien avulla voidaan mahdollistaa luova ja innovatiivinen strategianluontityö, jossa keskiössä on yhteistyön hyödyntäminen. Lopputuloksena luotiin yrityksen tarpeet täyttävä digitaalinen teknologiaroadmap. Työ osoitti, että käytetyt menetelmät sopivat tarkoitukseensa. Vastaavaa prosessia ja menetelmiä voi hyödyntää missä tahansa liiketoimintatilanteessa, jossa tarvitaan kokonaisvaltaista, liiketoimintayksikköjen rajat ylittävää virtuaaliympäristössä toteutettavaa kehitysyhteistyötä. The thesis study found out if Roadmapping would be a suitable method for planning, formulating, creating, and maintaining a strategy-driven 4–5-year (digital) development plan. The method is used along a journey including the recognition of a business need, a process of strategic alignment, planning, scheduling, finding synergy with the business strategy, communication, and commitment through doing together.
The benefits of Roadmapping for an organization are the integration of processes and policies for supporting the efficiency of the integration of all the resources into the business operations. A particularly important aspect of the iterative nature of Roadmapping is the opportunity to engage new participants with important perspectives and expertise.
The thesis provides a step-by-step illustration of the roadmap creation process, from stakeholder identification, interview, and workshop planning and how the strategy alignment, prioritization and sequence mapping were made at the case company. The roadmap was made during the global COVID-19 pandemic, and therefore digital collaboration tools were utilized to a full extent, which are therefore introduced in more detail as suitable tools for the digital roadmap process.
The usage of World Café method together with service design methodologies supported the process, enabling a creative and innovative virtual setting for the co-creation process, with facilitation and providing a roadmap canvas for evidence. The research method of the thesis study was a combination of action research and case study.
This outcome of the thesis can be utilized for any business initiative that requires a holistic cross-business, co-creation development process in a virtual environment.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin toimintatutkimusta ja tapaustutkimusta. Opinnäytetyö esittelee vaiheittaisen, havainnollisen tiekartan luomisprosessin sidosryhmien tunnistamisesta, haastatteluista ja työpajasuunnittelusta sekä miten strategian kohdistaminen, fokusointi ja järjestyskartoitus tehtiin tapausyrityksessä. Roadmap luotiin maailmanlaajuisen COVID-19-pandemian aikana, ja tämän vuoksi merkittävässä roolissa ovat digitaaliset yhteistyöohjelmat ja työkalut. Työssä esitellään tarkemmin virtuaalisia yhdessästekemisen työkaluja, jotka soveltuvat digitaaliseen tiekarttaprosessiin.
Työ esittelee, miten world café- ja palvelusuunnittelumenetelmien avulla voidaan mahdollistaa luova ja innovatiivinen strategianluontityö, jossa keskiössä on yhteistyön hyödyntäminen. Lopputuloksena luotiin yrityksen tarpeet täyttävä digitaalinen teknologiaroadmap. Työ osoitti, että käytetyt menetelmät sopivat tarkoitukseensa. Vastaavaa prosessia ja menetelmiä voi hyödyntää missä tahansa liiketoimintatilanteessa, jossa tarvitaan kokonaisvaltaista, liiketoimintayksikköjen rajat ylittävää virtuaaliympäristössä toteutettavaa kehitysyhteistyötä.
The benefits of Roadmapping for an organization are the integration of processes and policies for supporting the efficiency of the integration of all the resources into the business operations. A particularly important aspect of the iterative nature of Roadmapping is the opportunity to engage new participants with important perspectives and expertise.
The thesis provides a step-by-step illustration of the roadmap creation process, from stakeholder identification, interview, and workshop planning and how the strategy alignment, prioritization and sequence mapping were made at the case company. The roadmap was made during the global COVID-19 pandemic, and therefore digital collaboration tools were utilized to a full extent, which are therefore introduced in more detail as suitable tools for the digital roadmap process.
The usage of World Café method together with service design methodologies supported the process, enabling a creative and innovative virtual setting for the co-creation process, with facilitation and providing a roadmap canvas for evidence. The research method of the thesis study was a combination of action research and case study.
This outcome of the thesis can be utilized for any business initiative that requires a holistic cross-business, co-creation development process in a virtual environment.