Digitaalisen pelaamisen psyykkiset vaikutukset ja stressireaktiot
Ahonen, Henri (2022)
Ahonen, Henri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092020324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092020324
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, miten digitaalinen pelaaminen vaikuttaa ihmisten psyykkiseen hyvinvointiin, kun heidät altistaa poikkeuksellisen voimakkaille ärsykkeille. Poikkeuksellisen voimakkailla ärsykkeillä tarkoitetaan tässä tapauksessa pelin kauhuelementtiä.
Käytännön mittauksissa käydään läpi tutkimuksessa käytettyjä mittausmenetelmiä, tutkimukseen osallistuneet koehenkilöt ja näistä saatuja mittaustuloksia.
Tutkimus onnistui sille asetetulle tarkoitukselle. Pelaaminen aiheuttaa voimakkaita tunteita, josta onnistuttiin mittaamaan selkeää dataa analysoitavaksi. Loppuanalyysissä vedetään johtopäätökset tutkimuksen tuloksista ja verrataan näitä aikaisempaan teoriatietoon.
Käytännön mittauksissa käydään läpi tutkimuksessa käytettyjä mittausmenetelmiä, tutkimukseen osallistuneet koehenkilöt ja näistä saatuja mittaustuloksia.
Tutkimus onnistui sille asetetulle tarkoitukselle. Pelaaminen aiheuttaa voimakkaita tunteita, josta onnistuttiin mittaamaan selkeää dataa analysoitavaksi. Loppuanalyysissä vedetään johtopäätökset tutkimuksen tuloksista ja verrataan näitä aikaisempaan teoriatietoon.