Kuljetusten hallintajärjestelmä toiminnan tueksi
Seitoranta, Riina (2022)
Seitoranta, Riina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092020320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092020320
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uudistunut kuljetusten tilausprosessi kohdeorganisaatiolle, joka otti käyttöönsä kuljetusten hallintajärjestelmän. Tavoitteena oli selvittää, miten toimitusvarmuus sekä läpinäkyvyys kuljetustoimintaa koskien muuttuvat ja kuinka kuljetusten kontrollointia sekä hallintaa saadaan parannettua.
Opinnäytetyön lähestymistapana oli toimintatutkimus. Se soveltui kehittämistyöhön, koska tavoitteena oli saada aikaan muutos käytännössä. Uutta toimintatapaa suunniteltiin, testattiin sekä analysoitiin ja arvioitiin. Kuljetusten tilausprosessin nykytila sekä toteutunut uusi prosessimalli kuvattiin prosessikaavioon. Tutkija osallistui organisaation työntekijänä kehittämistyöhön.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä hyödynnettiin kvalitatiivisia eli laadullisia menetelmiä. Ne olivat haastattelu, havainnointi, prosessianalyysi sekä Benchmarking. Yksilöhaastattelun sekä havainnoin avulla selvitettiin prosessin nykytilaa sekä tavoitetilaa.
Ryhmähaastattelulla saatiin järjestelmän käyttäjiltä kokemuksia tulosten tueksi. Prosessianalyysilla luotiin kaavio visualisoimaan kuljetusten tilausprosessia nykytilan ja tulosten osalta. Benchmarking vertailu toteutettiin kuljetusliikkeeseen, jonka käytössä kyseinen hallintajärjestelmä oli toiminut jo aikaisemmin. Benchmarkingin tavoitteena oli kerätä oppia kokeneemmalta järjestelmän käyttäjältä oman toiminnan tueksi soveltamalla kuljetusliikkeen toimintatapoja kohdeorganisaation kuljetusten tilausprosessissa.
Tutkimuksen eteneminen ja järjestelmän käyttöönotto sujuivat hyvin. Saadut tulokset kertovat, että kehitystyössä onnistuttiin niiltä osin kuin tähän mennessä oli mahdollista. Kuljetusten tilausprosessi uudistui. Toiminnan läpinäkyvyyttä parannettiin ja toimitusvarmuutta on mahdollisuus jatkossa mitata. Kuljetusten kontrollointiin sekä hallintaan saatiin parannus. Kehitystyö kuljetusten tilausprosessien koskien jatkuu yrityksessä edelleen opinnäytetyön valmistumisen jälkeen.
Opinnäytetyön lähestymistapana oli toimintatutkimus. Se soveltui kehittämistyöhön, koska tavoitteena oli saada aikaan muutos käytännössä. Uutta toimintatapaa suunniteltiin, testattiin sekä analysoitiin ja arvioitiin. Kuljetusten tilausprosessin nykytila sekä toteutunut uusi prosessimalli kuvattiin prosessikaavioon. Tutkija osallistui organisaation työntekijänä kehittämistyöhön.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä hyödynnettiin kvalitatiivisia eli laadullisia menetelmiä. Ne olivat haastattelu, havainnointi, prosessianalyysi sekä Benchmarking. Yksilöhaastattelun sekä havainnoin avulla selvitettiin prosessin nykytilaa sekä tavoitetilaa.
Ryhmähaastattelulla saatiin järjestelmän käyttäjiltä kokemuksia tulosten tueksi. Prosessianalyysilla luotiin kaavio visualisoimaan kuljetusten tilausprosessia nykytilan ja tulosten osalta. Benchmarking vertailu toteutettiin kuljetusliikkeeseen, jonka käytössä kyseinen hallintajärjestelmä oli toiminut jo aikaisemmin. Benchmarkingin tavoitteena oli kerätä oppia kokeneemmalta järjestelmän käyttäjältä oman toiminnan tueksi soveltamalla kuljetusliikkeen toimintatapoja kohdeorganisaation kuljetusten tilausprosessissa.
Tutkimuksen eteneminen ja järjestelmän käyttöönotto sujuivat hyvin. Saadut tulokset kertovat, että kehitystyössä onnistuttiin niiltä osin kuin tähän mennessä oli mahdollista. Kuljetusten tilausprosessi uudistui. Toiminnan läpinäkyvyyttä parannettiin ja toimitusvarmuutta on mahdollisuus jatkossa mitata. Kuljetusten kontrollointiin sekä hallintaan saatiin parannus. Kehitystyö kuljetusten tilausprosessien koskien jatkuu yrityksessä edelleen opinnäytetyön valmistumisen jälkeen.