Kasvisruoan menekki Lounasravintola Pata S:n noutopöydässä
Tuomi, Mikko (2022)
Tuomi, Mikko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092220365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092220365
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin kasvisruoan menekkiä Lounasravintola Pata S:n noutopöydässä. Pata S on perinteikkään lihajalostamo Yrjö Wigren Oy:n toimipaikka, ja ravintolan lounasruoat ovat hyvin lihapainotteisia. Tarkoitus oli selvittää asiakkaiden suhtautumista kasvisruokaan ja olisiko kannattavaa lisätä kasvisvaihtoehto ravintolan lounasruokavalikoimiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostettiin selvittämällä, mikä on kasvisruokavalio ja miksi kasvisperäisten ruokien lisäämisellä ruokavalioon on hyötyä niin yksilö- kuin globaalitasolla. Lisäksi selvitettiin, mitä eri kasvisproteiineja on sekä lihantuotannon ympäristövaikutuksia.
Tutkimus suoritettiin järjestämällä kaksi eri kyselyä Pata S:n asiakkaille sekä lisäksi kasvisruokaviikko, jonka aikana tarjolla oli erilaisia asiakkaiden mieltymysten mukaisia kasvisruokia. Kyselytutkimus valittiin tiedonkeruun tavaksi sen selkeyden sekä helpon lähestyttävyyden takia. Kyselyt olivat asiakkaiden täytettävissä ravintolassa yhden viikon ajan ja niiden tarkoituksena oli lisätä asiakas-ymmärrystä sekä toimia pohjana kasvisruokaviikon suunnittelulle.
Opinnäytetyössä toteutettujen asiakaskyselyjen ja kasvisruokaviikon perusteella havaittiin, että asiakkailla on kiinnostusta kasvisruokaa kohtaan ja kasvisruoka koetaan hyvänä asiana. Asiakasymmärrystä saavutettiin ja havaittiin, että kasvisruokaa voisi olla tarjolla lounaspöydässä yhtenä päivänä viikossa, mutta sen tarjoaminen joka päivä ei olisi ainakaan toistaiseksi kannattavaa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostettiin selvittämällä, mikä on kasvisruokavalio ja miksi kasvisperäisten ruokien lisäämisellä ruokavalioon on hyötyä niin yksilö- kuin globaalitasolla. Lisäksi selvitettiin, mitä eri kasvisproteiineja on sekä lihantuotannon ympäristövaikutuksia.
Tutkimus suoritettiin järjestämällä kaksi eri kyselyä Pata S:n asiakkaille sekä lisäksi kasvisruokaviikko, jonka aikana tarjolla oli erilaisia asiakkaiden mieltymysten mukaisia kasvisruokia. Kyselytutkimus valittiin tiedonkeruun tavaksi sen selkeyden sekä helpon lähestyttävyyden takia. Kyselyt olivat asiakkaiden täytettävissä ravintolassa yhden viikon ajan ja niiden tarkoituksena oli lisätä asiakas-ymmärrystä sekä toimia pohjana kasvisruokaviikon suunnittelulle.
Opinnäytetyössä toteutettujen asiakaskyselyjen ja kasvisruokaviikon perusteella havaittiin, että asiakkailla on kiinnostusta kasvisruokaa kohtaan ja kasvisruoka koetaan hyvänä asiana. Asiakasymmärrystä saavutettiin ja havaittiin, että kasvisruokaa voisi olla tarjolla lounaspöydässä yhtenä päivänä viikossa, mutta sen tarjoaminen joka päivä ei olisi ainakaan toistaiseksi kannattavaa.