Automaattisen 3D-koneohjatun kylmäjyrsinnän edellytykset
Norri, Juuso (2022)
Norri, Juuso
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092220373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092220373
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda työohje automaattiselle 3D-koneohjatulle kylmäjyrsinnälle ja käydä läpi edellytykset sen onnistuneelle toteutukselle.
Hyvä tieprofiili on liikenteen käyttäjän turvallisuutta lisäävä ja tien ylläpidon kannalta tärkeä tekijä. Teiden 3D-mallintamisella ja toteuttamalla niiden päällystysten korjaus koneohjauksella saavutetaan suunniteltu tien geometria tarkasti. Tiekannan kunto on vuosien ja korjausvelan kasvamisen johdosta ajautunut uhkaavaan tilaan, josta liikenteenkäyttäjät kärsivät eniten. Automaattinen koneohjaus on osa tiekannan digitalisaatiota.
Työ sisältää automaattisen koneohjatun kylmäjyrsinnän työvaiheet koneohjausmallin luomisesta eteenpäin. Työssä käydään läpi keskeisimmät huomioon otettavat kohdat, jotta automaattinen koneohjaus onnistuu tavoitteiden mukaisesti.
Opinnäytetyöstä saatavan tuloksen on tarkoitus olla automaattisen koneohjauksen oppaana ja muistilistana. Työn lähteinä on käytetty alan julkaisuja aiheesta ja koneohjattujen kylmäjyrsintäkohteiden johtamisesta syntyneitä omakohtaisia kokemuksia ja huomioita.
Automaattisella 3D-koneohjatulla kylmäjyrsinnällä ei vielä pystytä toteuttamaan kunnostuskohteita asetetuissa raameissa. Mittatarkkuus työjäljessä ei vielä ole halutulla tasolla, ja koneohjaukseen liittyy työhön vaikuttavia muuttujia liikaa. Koneohjausta voidaan käyttää opastettuna, jossa muuttujat eivät vaikuta lopputulokseen olennaisesti, jotta saavutetaan 3D-mallin mukainen tieprofiili, mutta työmäärä tälle on suurempi.
Hyvä tieprofiili on liikenteen käyttäjän turvallisuutta lisäävä ja tien ylläpidon kannalta tärkeä tekijä. Teiden 3D-mallintamisella ja toteuttamalla niiden päällystysten korjaus koneohjauksella saavutetaan suunniteltu tien geometria tarkasti. Tiekannan kunto on vuosien ja korjausvelan kasvamisen johdosta ajautunut uhkaavaan tilaan, josta liikenteenkäyttäjät kärsivät eniten. Automaattinen koneohjaus on osa tiekannan digitalisaatiota.
Työ sisältää automaattisen koneohjatun kylmäjyrsinnän työvaiheet koneohjausmallin luomisesta eteenpäin. Työssä käydään läpi keskeisimmät huomioon otettavat kohdat, jotta automaattinen koneohjaus onnistuu tavoitteiden mukaisesti.
Opinnäytetyöstä saatavan tuloksen on tarkoitus olla automaattisen koneohjauksen oppaana ja muistilistana. Työn lähteinä on käytetty alan julkaisuja aiheesta ja koneohjattujen kylmäjyrsintäkohteiden johtamisesta syntyneitä omakohtaisia kokemuksia ja huomioita.
Automaattisella 3D-koneohjatulla kylmäjyrsinnällä ei vielä pystytä toteuttamaan kunnostuskohteita asetetuissa raameissa. Mittatarkkuus työjäljessä ei vielä ole halutulla tasolla, ja koneohjaukseen liittyy työhön vaikuttavia muuttujia liikaa. Koneohjausta voidaan käyttää opastettuna, jossa muuttujat eivät vaikuta lopputulokseen olennaisesti, jotta saavutetaan 3D-mallin mukainen tieprofiili, mutta työmäärä tälle on suurempi.