SEURAKUNTA TUTUKSI : Toiminnallinen oppitunti ensiluokkalaisille
Isaksson, Johanna (2014)
Isaksson, Johanna
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053111209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053111209
Tiivistelmä
Opinnäytetyönäni suunnittelin, toteutin ja arvioin toiminnallisen hankkeen Vantaankosken seurakunnan kouluyhteistyön käyttöön. Hanke kulki nimellä ”Seura-kunta tutuksi”. Kehitin kouluyhteistyön käyttöön oppituntimateriaalin, jota toteutetaan vuosittain alueemme ensiluokkalaisille. Hanke oli työelämälähtöinen ja se oli kestoltaan noin vuoden mittainen.
Hankkeen keskeisenä tavoitteena oli rakentaa materiaali, jonka avulla seurakun-nan yhdyshenkilö voi mennä pitämään koululle oppituntia, uskontotunnilla. Materiaali pohjaa valtakunnalliseen uskonnon opetussuunnitelmaan. Siinä todetaan, että ensiluokkalaisen tulee tutustua oman uskonnon mukaisesti kirkkoon sekä seurakuntaan. Oppituntimateriaalin valmistuttua, koekäytin sen eräässä vantaalaisessa alakoulussa. Arvioin sen toimivuutta, opettajalta ja oppilailta saadun pa-lautteen kautta. Tuloksena oli hyvin rakennettu ja toimiva materiaali.
Viitekehyksessä käytin teoriana koulun ja seurakunnan yhteistyötä. Keskityin koulun ja seurakunnan yhteistyön suuntaviivoihin. Lisäksi tutustuin seitsenvuotiaan koululaisen kehityksen vaiheisiin, ottaen huomioon erityisesti uskonnollisen kehityksen. Lisäksi kävin läpi toiminnallisten menetelmien – leikin, opetuksen välineenä.
Hankkeen keskeisenä tavoitteena oli rakentaa materiaali, jonka avulla seurakun-nan yhdyshenkilö voi mennä pitämään koululle oppituntia, uskontotunnilla. Materiaali pohjaa valtakunnalliseen uskonnon opetussuunnitelmaan. Siinä todetaan, että ensiluokkalaisen tulee tutustua oman uskonnon mukaisesti kirkkoon sekä seurakuntaan. Oppituntimateriaalin valmistuttua, koekäytin sen eräässä vantaalaisessa alakoulussa. Arvioin sen toimivuutta, opettajalta ja oppilailta saadun pa-lautteen kautta. Tuloksena oli hyvin rakennettu ja toimiva materiaali.
Viitekehyksessä käytin teoriana koulun ja seurakunnan yhteistyötä. Keskityin koulun ja seurakunnan yhteistyön suuntaviivoihin. Lisäksi tutustuin seitsenvuotiaan koululaisen kehityksen vaiheisiin, ottaen huomioon erityisesti uskonnollisen kehityksen. Lisäksi kävin läpi toiminnallisten menetelmien – leikin, opetuksen välineenä.