Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Consumer Behavior Development During the Covid19 Pandemic: JYP fans

Savolainen, Jere (2022)

Avaa tiedosto
THESIS.pdf (1.060Mt)
Lataukset: 


Savolainen, Jere
2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092220395
Tiivistelmä
Koronavirus pandemia ravisutti koko maailmaa ja aiheutti taloudellisia haasteita monelle eri teollisuuden alalle. Urheiluteollisuus oli eräs näistä aloista, mihin pandemia vaikutti suuresti. Viranomaiset joko sulki-vat kokonaan urheilukatsomot tai päästivät vain rajallisen määrän katsojia katsomoihin. Suomalaisen pääsarjatason jääkiekkoseura JYPille lipputulot ovat tärkeä tulonlähde, mutta heidän katsojalukunsa ovat pudonneet dramaattisesti koronaa edeltävästä 2018–2019 kaudesta ennestään päättyneeseen kauteen 2021¬2022. Tutkimus tutki oliko pandemia vastuussa muutoksesta vai vaikuttiko kyseiseen trendiin muitakin muuttujia. Niinpä tutkimus pyrki selvittämään mitkä muuttujat vaikuttavat haluun osallistua JYPin kotiotteluihin ja miten nämä muuttujat ovat muuttuneet viime vuosien aikana. Dataa kerättiin kyselytutkimuksen avulla ja kyselyyn vastaajat valikoitiin pääosin sattumalta. JYPin kausikorttilaiset saivat kyselyn sähköpostiinsa, mutta muut vastaajat pystyivät osallistumaan kyselyyn JYPin somen kautta. Tulokset analysoitiin ristiintaulukoinnilla ja yksittäisten muuttujien tarkastelulla. Tutkimus kävi läpi useita muuttujia, jotka vaikuttivat haluun osallistua urheilutapahtumiin ja JYPin kotiotteluihin. Kuitenkin silmiinpistävimmät tulokset kyselyssä osoittivat, että pandemia, huono urheilullinen menestys, ottelutapahtuma, ja sosiaali-nen kanssakäyminen olivat tärkeimpiä muuttujia, mitkä vaikuttivat osallistumiseen. Nämä muuttujat ovat joko helpottuneet tai pysyneet samoina. Esimerkiksi pandemia on siirtymässä ohi, mutta huonoon urheilulliseen menestykseen ei ole tullut muutosta. Tutkimus myös sai selville, että urheiluseuraajien digitaali-nen kulutus oli lisääntynyt pandemian aikana sekä että pandemia kiihdytti urheiluteollisuuden verkko-sisällön kehittymistä. Työn johtopäätös oli, että JYP pystyy parantamaan katsojalukujansa pärjäämällä paremmin kaukalossa ja kehittämällä heidän ottelutapahtumaansa. Lisäksi pandemian väistymisen myötä, tulevilla kausille ei pitäisi tulla koronan aiheuttamia rajoituksia ja siten sotkea urheilutapahtumien järjestämistä.
 
The coronavirus pandemic shook the whole world and created economic hardship for many industries because governments imposed strict restrictions and people were advised to socially distance. The sports industry was one of the industries that the pandemic impacted a lot. Restrictions either completely prohibited fans of entering sporting venues or enabled entrance to only a limited number of spectators. Finnish elite ice hockey league club JYP relies on matchday spectators as an important source of income. However, JYP’s home game attendance rates have dropped dramatically from the pre-pandemic 2018-2019 season to the previously finished 2021-2022 season. It was studied whether the pandemic was re-sponsible for this shift or were there other variables which also influenced consumer behavior. Research questions on what variables affect the desire to attend JYP home games and how these variables have changed during the past years were investigated. Data of the study was gathered by administering a sur-vey on JYP’s social media which was completed by a primarily random sample, JYP season ticket owners received the survey via email. The results were analyzed with univariate analysis and cross tabulation. The study covered a multitude of variables which influence attendance; however, the most important variables according to the survey were the pandemic, poor athletic performance, the live event itself, and the socializing at events. Furthermore, some of these variables have gotten better and some have stayed the same. For example, the pandemic was passing but poor athletic performance has been continuous. It was also discovered that digital consumption of consumers has increased during the pandemic and that the pandemic accelerated the development of online content in the sports industry. The conclusion was that JYP can improve attendance rates by getting better athletic results and innovating on its live event. In addition, the pandemic should ease and not interfere with participation or organization of events during future following seasons.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste