Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tiimioppiminen toisen asteen koulutuksessa

Seppälä, Tiina (2022)

Avaa tiedosto
Seppala_Tiina.pdf (1.699Mt)
Lataukset: 


Seppälä, Tiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092820568
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tutkittiin, miten tiimioppiminen soveltuu toisen asteen koulutukseen liiketoiminnan merkonomiopiskelijoille. Millaisia etuja tiimioppimisesta on opettajille ja oppijoille. Selvitettiin myös millaisia työkaluja tiimioppimisessa on mahdollista käyttää ja miten käytännössä tiimioppimista voidaan toteuttaa oppimisen välineenä liiketoiminnan opetuksessa. Tutkittiin myös miten tiimioppiminen voidaan huomioida organisaation hyödyksi markkinoinnissa. Työn kohdeorganisaatio oli Tampereen seudun ammattiopisto, Tredu.
Työn tavoitteena on hahmottaa liiketoiminnan opettajille miten tiimiopetusta voidaan toteuttaa liiketoiminnan opetuksessa. Tarkoitus on lisätä tietämystä mitä tiimiopettaminen on käytännössä ja miten sitä on mahdollista toteuttaa, jotta valmentavassa opetuksessa täyttyy ammatillisen opetuksen ammattitaitovaatimukset. Tarkoituksena on kehittää erilaisia malleja ja esimerkkejä, jotta tiimioppiminen on mahdollista jalkauttaa opetukseen eri tutkinnon osissa nuorille liiketoiminnan opiskelijoille. Työn tavoitteena tuoda esille tiimioppimisen etuja toisen asteen liiketoiminnan opetusmetodina. Työn lopullinen tavoite on tuottaa kilpailuetua Tredulle monipuolisen opetuksen tarjoajana kiristyvässä markkinatilanteessa, jossa jokainen opiskelija on oppilaitokselle tärkeä.
Painotus työssä on tiimioppimisen idean kirkastaminen ja erilaisten menetelmien käytännön toteutuksen selkiyttäminen sisäisille toimijoille eli opettajille Tredussa. Markkinointiviestinnän merkitys ja brändäys sekä sisäisille toimijoille että ulkoisen mielikuvan luominen potentiaalisille asiakkaille. Tavoitteena on herättää kiinnostusta organisaatiota kohtaan työnantajana.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistoa kerättiin yksilö- ja ryhmäteemahaastatteluilla, havainnoimalla tiimioppimista tiimioppimisen mallilla opetettaessa ja benchmarkkaamalla toisia oppilaitoksia. Näiden tuloksena syntyi malli, jolla voidaan tiimioppimista toteuttaa opettamisen välineenä toisen asteen liiketoiminnan koulutuksessa. Työssä havainnoitiin tiimioppimista ja todettiin sen olevan merkityksellinen tapa toimia niin opettajan, opiskelijan kuin organisaation näkökulmasta.

Avainsanat tiimioppiminen, tiimityö, tiimiäly
Sivut 63 sivua ja liitteitä 3 sivua
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste