Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Toimiva perehdytysmalli suoriutumisen johtamisen kivijalkana

Penttinen, Mia (2022)

 
Avaa tiedosto
Master opinnäytetyö (2.954Mt)
Lataukset: 


Penttinen, Mia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092820571
Tiivistelmä
Tämän kehittämistehtävän tavoitteena oli rakentaa Recoverille toimiva perehdytyksen kokonaisuus. Tarve projektille oli suuri ja nousi suoraan kohdeorganisaation henkilöstöltä. Johto oli tiedostanut tarpeen perehdytysmallin luomiselle, sillä perehdytyksen toimimattomuus aiheutti selkeää työhyvinvoinnin laskua. Uusien työntekijöiden aloittamiseen ei ollut yhtenäistä ohjeistusta ja tukimateriaaleja. Kukin esihenkilö joutui itse etsimään tarvittavat tiedot ja oikeat yhteyshenkilöt työsuhteen alun toimenpiteitä varten.

Teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin perehdytykseen ja suoriutumisen johtamisen teoriaan. Perehdytyksen tarkoituksena on taata uudelle tulokkaalle onnistumisen edellytykset uudessa tehtävässään, mutta myös saada hänestä mahdollisimman pian tehokas työntekijä. Jotta nämä tavoitteet täyttyvät on perehdytys oltava toimivaa eli tukea sekä uuden tulokkaan että työnantajan tarpeita. Tavoitteiden laatiminen ja palautteen antaminen ohjaavat työntekijää työsuhteen alussa. Esihenkilöillä onkin erittäin tärkeä rooli suoriutumisen johtamisessa, jotta tavoitteisiin päästään.

Kehittämistehtävässä käytettiin hankintamenetelminä aikaisempia organisaation tutkimuksia ja workshopeja. Kummankin avulla selvitettiin lähtötilanteen taso ja kehittämistarpeet. Workshopeihin osallistui useiden eri henkilöstöryhmien työntekijöitä, jolla varmistettiin riittävän kattava tilannekuva useista erilaisista organisaation tarpeista. Osallistavalla otteella haluttiin ennen kaikkea taata työn tuloksiin henkilöstön ääni ja varmistua, että perehdytysmalli tukee kattavasti organisaation tarpeita.

Kehittämistyön tuloksena syntyi perehdytysmalli ja siihen liittyvät tukimateriaalit. Näitä olivat perehdytyssuunnitelma, tehtävänkuvalomake, luovutettujen työvälineiden lomake, sisäinen koulutuskalenteri, työntekijöiden perehdytysopas, esihenkilöiden perehdytysopas sekä perehdytyksen seurantakysely. Lisäksi olemassa olevia ohjeistuksia ja toimintamalleja päivitettiin ja muokattiin yrityksen intrassa löydettävämpään kokonaisuuteen, jotta perehdytys olisi vieläkin toimivampi kokonaisuus.

Suoriutumisen johtaminen kytkettiin tiiviisti mukaan perehdytysmallin. Esihenkilöt laativat tehtävänkuvan tavoitteineen ja mittareineen jo heti työsuhteen alussa. Prosessin mukaisesti suoriutumista seurataan ja palaute on siinä tärkeässä osassa. Uudet tulokkaat perehdytetään systemaattisesti organisaatioon ja näin luodaan tehtävässä onnistumisen edellytykset ja varmistetaan heidän sitouttaminensa yritykseen. Perehdytysmallin toimivuutta ja toteuttamista seurataan mm. kvartaaleittain järjestettävillä perehdytyskyselyillä ja kuukausittain järjestettävillä henkilöstötyytyväisyyskyselyillä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste