Ryhmän koheesion ja ryhmäilmiöiden vaikutus kirjoittajahuoneen työskentelyyn
Räisänen, Oskari (2022)
Räisänen, Oskari
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092920592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092920592
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin ryhmän koheesion vaikutusta käsikirjoittajista koostuvan kirjoittajahuoneen ryhmätyöskentelyyn. Sen lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin erilaisia ilmiöitä, joita kirjoittajahuone voi työssään kohdata. Työn tavoitteena oli tutkia ryhmän koheesion merkitystä kirjoittajahuoneelle sekä luoda pohdintaa siitä, kuinka monitahoista ryhmätyöskentelyn toimivuus luovassa työnkuvassa on. Opinnäytetyön tarkoitus oli avata käsikirjoittajille ryhmän toimintaan vaikuttavia ilmiöitä sekä tarjota keinoja ryhmätyöskentelyn kehittämiseksi kirjoittajahuoneessa. Tutkimusta varten haastateltiin kahta kirjoittajahuoneessa työskentelevää aktiivista käsikirjoittajaa. Haastatteluiden tarkoituksena oli selvittää, miten ryhmä tyypillisesti kirjoittajahuoneessa työskentelee, miten ryhmäkiinteys siellä koetaan sekä millaisia ryhmäilmiöihin viittaavia kokemuksia haastateltavilla oli. Aiheeseen liittyvää sosiaalipsykologiaa tutkittiin saatavilla olevien suomenkielisten kirjallisten lähteiden avulla.
Opinnäytetyössä käy ilmi, että ryhmän korkea koheesio koetaan kirjoittajahuoneelle edulliseksi, sillä se edistää kirjoittajahuoneen ongelmanratkaisukykyä, parantaa työskentelyn mielekkyyttä ja se myös lisää vuorovaikutusta sekä osanottoa ryhmässä. Ryhmän korkea koheesio voi vähentää sosiaalisen laiskottelun esiintymistä ryhmätyöskentelytilanteissa. Korkea koheesio kuitenkin altistaa ryhmäajattelulle, mikä voi keskinkertaistaa käsikirjoitusta, mikäli ilmiön oireisiin ei ryhmässä puututa. Opinnäytetyössä kerrotaan, kuinka erilaiset ilmiöt ryhmän työskentelyyn vaikuttaa sekä kuinka niitä voisi ryhmässä tiedostaa tai välttää.
Tutkimus osoittaa, että kirjoittajahuoneen on suositeltavaa pyrkiä muodostamaan kiinteä ryhmä, mutta samalla havainnoida ryhmäajattelusta viittaavia oireita. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ryhmäajattelua on kirjoittajahuoneessa erityisen tärkeää pyrkiä välttämään, sillä se heikentää ryhmän suoriutumista tavoitteen saavuttamiseksi tehtävistä luovista ratkaisuista.
Opinnäytetyössä käy ilmi, että ryhmän korkea koheesio koetaan kirjoittajahuoneelle edulliseksi, sillä se edistää kirjoittajahuoneen ongelmanratkaisukykyä, parantaa työskentelyn mielekkyyttä ja se myös lisää vuorovaikutusta sekä osanottoa ryhmässä. Ryhmän korkea koheesio voi vähentää sosiaalisen laiskottelun esiintymistä ryhmätyöskentelytilanteissa. Korkea koheesio kuitenkin altistaa ryhmäajattelulle, mikä voi keskinkertaistaa käsikirjoitusta, mikäli ilmiön oireisiin ei ryhmässä puututa. Opinnäytetyössä kerrotaan, kuinka erilaiset ilmiöt ryhmän työskentelyyn vaikuttaa sekä kuinka niitä voisi ryhmässä tiedostaa tai välttää.
Tutkimus osoittaa, että kirjoittajahuoneen on suositeltavaa pyrkiä muodostamaan kiinteä ryhmä, mutta samalla havainnoida ryhmäajattelusta viittaavia oireita. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ryhmäajattelua on kirjoittajahuoneessa erityisen tärkeää pyrkiä välttämään, sillä se heikentää ryhmän suoriutumista tavoitteen saavuttamiseksi tehtävistä luovista ratkaisuista.