Työturvallisuuden parantaminen kuljetusalalla
Myllymäki, Jarno (2014)
Myllymäki, Jarno
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211448
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli päivittää ja luoda uusia työturvallisuusohjekortteja. Työ tehtiin Koulutuskeskus Sedulle, logistiikka-alan perustutkinnon koulutusohjelmaan. Työn tarkoituksena oli tehdä selkeät ja yksinkertaiset työturvallisuusohjekortit tukemaan Sedun logistiikka-alan opiskelijoiden arkea. Työssä käytettiin apuna vanhoja jo voimassa olevia työturvallisuusohjekortteja. Vanhat kortit päivitettiin vastaamaan nykypäivän tilannetta ja samalla luotiin uusia työturvallisuusohjekortteja. Vanhat työturvallisuusohjekortit olivat vanhentuneet eikä niissä olevat tiedot pitäneet enää täysin paikkaansa.
Teoriaan kirjoitettiin työturvallisuudesta kuljetusalalla sekä yleisesti kuljetusalasta. Teoria tukee käytännön työtä ja näin saatiin aikaan yhtenäinen kokonaisuus. Työturvallisuutta tarkasteltiin sekä työnantajan että työntekijän näkökulmasta. Huomiota kiinnitettiin työsuojelun merkitykseen sekä ajo- ja lepoaikoihin.
Työsuojelulla pyritään parantamaan työntekijöiden turvallisuutta niin ammattitaudeilta kuin työtapaturmilta. Työpaikan työsuojeluun on olemassa valmiita ohjeita, jotka helpottavat turvallisuustason määritystä työyhteisössä.
Työn tuloksena syntyi 15 työturvallisuusohjekorttia Sedu logistiikalle. Työturvalli-suusohjekortit laadittiin seuraaville ajoneuvoille: Scania R420 yhdistelmä, Scania R470, Valtra N101, dolly apuvaunu, King lavetti, Man jakoauto, Man yhdistelmä, Mercedes-Benz Actross, Toyota trukit, Tuhti M60, vaihtolavaperäkärry, Valmet 505 ja kahteen eri Fh12 Volvoon. Työturvallisuusohjekortit pitävät sisällään ajoneuvon merkin ja mallin, käyttötarkoituksen, työturvallisuusvaarat, mitä ajoneuvoa käytettäessä on huomioitava, käytettävät suojavälineet, toiminta hätätilanteissa sekä mistä löytää lisätietoa kyseisestä ajoneuvosta.
Teoriaan kirjoitettiin työturvallisuudesta kuljetusalalla sekä yleisesti kuljetusalasta. Teoria tukee käytännön työtä ja näin saatiin aikaan yhtenäinen kokonaisuus. Työturvallisuutta tarkasteltiin sekä työnantajan että työntekijän näkökulmasta. Huomiota kiinnitettiin työsuojelun merkitykseen sekä ajo- ja lepoaikoihin.
Työsuojelulla pyritään parantamaan työntekijöiden turvallisuutta niin ammattitaudeilta kuin työtapaturmilta. Työpaikan työsuojeluun on olemassa valmiita ohjeita, jotka helpottavat turvallisuustason määritystä työyhteisössä.
Työn tuloksena syntyi 15 työturvallisuusohjekorttia Sedu logistiikalle. Työturvalli-suusohjekortit laadittiin seuraaville ajoneuvoille: Scania R420 yhdistelmä, Scania R470, Valtra N101, dolly apuvaunu, King lavetti, Man jakoauto, Man yhdistelmä, Mercedes-Benz Actross, Toyota trukit, Tuhti M60, vaihtolavaperäkärry, Valmet 505 ja kahteen eri Fh12 Volvoon. Työturvallisuusohjekortit pitävät sisällään ajoneuvon merkin ja mallin, käyttötarkoituksen, työturvallisuusvaarat, mitä ajoneuvoa käytettäessä on huomioitava, käytettävät suojavälineet, toiminta hätätilanteissa sekä mistä löytää lisätietoa kyseisestä ajoneuvosta.