Oppilaan oppimismotivaation tukeminen soitonopetuksessa : soitonopettajien kokemuksia nuorten soittajien oppimismotivaation tukemisesta
Saario, Mariina (2022)
Saario, Mariina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100320781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100320781
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia soitonopettajilla on nuorten oppilaidensa oppimismotivationaalisista ongelmista ja minkälaisia keinoja he käyttävät oppilaidensa oppimismotivaation tukemiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tutkimuksessa haastateltiin neljää eri instrumentin soitonopettajaa ja haastatteluista kerätyn aineiston analyysissä käytettiin sisällönanalyysia. Opettajien käyttämiä motivaatiokeinoja tarkasteltiin aikaisemman tutkimuskirjallisuuden pohjalta muodostettujen kategorioiden mukaan. Tutkimuksen teoriaosioissa tutustuttiin erilaisiin motivaatioteorioihin sekä aikasempaan tutkimuskirjallisuuteen oppimismotivaatiosta soitonopetuksessa.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että osa opettajista kokee oppilaidensa motivationaaliset ongelmat haastavina ja omaa työmotivaatiotaan heikentävänä tekijänä. Opettajat kuitenkin pitävät oppilaiden motivointia tärkeänä osana opetusta varsinkin lasten ja nuorten soittajien kohdalla. Motivaatiokeinoista tärkeimpinä opettajat pitivät opettajan aitoa kiinnostusta oppilaistaan, yhteissoittoa, harjoittelun opettamista sekä oppilaiden osallistamista soitettavan materiaalin valintaan.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tutkimuksessa haastateltiin neljää eri instrumentin soitonopettajaa ja haastatteluista kerätyn aineiston analyysissä käytettiin sisällönanalyysia. Opettajien käyttämiä motivaatiokeinoja tarkasteltiin aikaisemman tutkimuskirjallisuuden pohjalta muodostettujen kategorioiden mukaan. Tutkimuksen teoriaosioissa tutustuttiin erilaisiin motivaatioteorioihin sekä aikasempaan tutkimuskirjallisuuteen oppimismotivaatiosta soitonopetuksessa.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että osa opettajista kokee oppilaidensa motivationaaliset ongelmat haastavina ja omaa työmotivaatiotaan heikentävänä tekijänä. Opettajat kuitenkin pitävät oppilaiden motivointia tärkeänä osana opetusta varsinkin lasten ja nuorten soittajien kohdalla. Motivaatiokeinoista tärkeimpinä opettajat pitivät opettajan aitoa kiinnostusta oppilaistaan, yhteissoittoa, harjoittelun opettamista sekä oppilaiden osallistamista soitettavan materiaalin valintaan.