Autoalan murroksen vaikutukset tulevaisuuden autoliiketoimintaan
Juusonen, Jarkko (2022)
Juusonen, Jarkko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100420815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100420815
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää autoalan murroksen vaikutuksia tulevaisuuden autoliiketoimintaan. Teoriaosuudessa keskitytään yleisesti autoalan muutosvetureihin, jälkimarkkinoinnin sekä automyynnin toimintoihin sekä näihin liittyviin muutoksiin ja mahdollisuuksiin tulevaisuudessa. Tutkimustyön osalta on konkreettisesti tarkoitus perehtyä autoalan työllisyyteen, työn kuvien muuntumiseen sekä liiketoiminnan mahdollisuuksiin vaikuttaviin asioihin tulevaisuudessa.
Aihe on autoalalle ajankohtainen, koska autoalan murroksen vaikuttajat kuten digitalisaatio, ilmastonmuutos, autojen sähköistyminen sekä muut ympäristöystävälliset teknologiat tulevat muuttamaan autoliiketoimintaa seuraavien vuosikymmenten aikana niin työtehtävien kuin myytävien ja huollettavien tuotteiden osalta.
Taustalla autoalan muuntautumiselle ovat teknologisen murroksen mukanaan tuoman digitalisaation ohessa ilmastonmuutokseen vaikuttavat kasvihuonepäästöt sekä niihin suuntautuvat Suomen hallituksen, maailmanlaajuisten ympäristösopimusten sekä EU:n käytön vähentämiseen liittyvät ehdotukset ja päätökset. Nämä ehdotukset ja päätökset ovat avainasemassa uusien käyttövoimien yleistyessä sekä infrastruktuuria rakennettaessa.
Autoliiketoiminnan tulevaisuudesta on julkaistu maailmalla erilaisia tutkimuksia ja skenaarioita, mutta esimerkiksi Suomessa eri autoliikkeiden reagoinnissa on silti nähtävissä toimintaeroja niiden hakiessa ja optimoidessa toimintaansa tulevaisuuden tarpeisiin. Lisäksi korona-aika on selkeästi vaikuttanut toimintoihin yleisen tilanteen ollessa epänormaalissa tilassa. Tutkimustyössä on laadittu kysely Suomessa toimiville merkkiliikkeille, jossa tutkimuksen lopputuloksena selvitetään Suomen autoliiketoiminnan työllisyysmuutoksia, työnkuvien muuntumista sekä liiketoiminnan mahdollisuuksia tulevaisuudessa.
Aihe on autoalalle ajankohtainen, koska autoalan murroksen vaikuttajat kuten digitalisaatio, ilmastonmuutos, autojen sähköistyminen sekä muut ympäristöystävälliset teknologiat tulevat muuttamaan autoliiketoimintaa seuraavien vuosikymmenten aikana niin työtehtävien kuin myytävien ja huollettavien tuotteiden osalta.
Taustalla autoalan muuntautumiselle ovat teknologisen murroksen mukanaan tuoman digitalisaation ohessa ilmastonmuutokseen vaikuttavat kasvihuonepäästöt sekä niihin suuntautuvat Suomen hallituksen, maailmanlaajuisten ympäristösopimusten sekä EU:n käytön vähentämiseen liittyvät ehdotukset ja päätökset. Nämä ehdotukset ja päätökset ovat avainasemassa uusien käyttövoimien yleistyessä sekä infrastruktuuria rakennettaessa.
Autoliiketoiminnan tulevaisuudesta on julkaistu maailmalla erilaisia tutkimuksia ja skenaarioita, mutta esimerkiksi Suomessa eri autoliikkeiden reagoinnissa on silti nähtävissä toimintaeroja niiden hakiessa ja optimoidessa toimintaansa tulevaisuuden tarpeisiin. Lisäksi korona-aika on selkeästi vaikuttanut toimintoihin yleisen tilanteen ollessa epänormaalissa tilassa. Tutkimustyössä on laadittu kysely Suomessa toimiville merkkiliikkeille, jossa tutkimuksen lopputuloksena selvitetään Suomen autoliiketoiminnan työllisyysmuutoksia, työnkuvien muuntumista sekä liiketoiminnan mahdollisuuksia tulevaisuudessa.