Ikääntyneen kriisipaikan tarpeessa olevan asiakkaan palveluprosessin kehittäminen
Kaplas, Anni-Juulia; Karppinen, Jonna (2022)
Kaplas, Anni-Juulia
Karppinen, Jonna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100420833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100420833
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin ikääntyneiden (yli 65–vuotiaiden) kriisipaikan eli lyhytaikaishoidon tarpeessa olevien asiakkaiden palveluihin ohjautumisen prosessia Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän (Keusote) alueella. Kriisipaikan järjestäminen on usein kiireellinen sosiaalihuollon työtehtävä, joka vaatii välittömiä toimia ikääntyneen toimintakyvyn ja hyvinvoinnin turvaamiseksi.
Tutkimus sai alkunsa työyhteisön tarpeista kehittää kriisipaikkaa tarvitsevien asiakkaiden palvelupolkua. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Keusoten palvelujärjestelmä vastaa kriisipaikan tarpeessa olevan asiakkaan avuntarpeisiin, mitä kehittämisen kohteita kriisipaikkaa tarvitsevan asiakkaan nykyisessä palveluprosessissa ilmenee ja miten kriisipaikkaa tarvitsevan asiakkaan palveluprosessia voidaan tehostaa asiakkaan palveluntarpeita paremmin vastaavaksi kokonaisuudeksi? Tutkimuksen kehittämisosiossa käytettiin Lean- menetelmien mukaisia työkaluja. Keusote on Lean- kehittämiseen sitoutunut organisaatio, joten siksi Lean- kehittämistä hyödynnettiin palveluprosessien kehittämisosiossa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin sähköisen Webpropol-kyselyn avulla. Kyselyyn vastasi yhteensä 19 sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaista Keusoten eri yksiköistä, joissa ikääntyneen kriisipaikkaa tarvitsevien asiakkaiden kanssa työskennellään. Tutkimusaineisto on analysoitu sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla. Keskeisimpänä asiana tutkimustuloksista ilmeni se, että Keusoten alueella ikäihmisille suunnattuja lyhytaikaishoitoon soveltuvia kriisipaikkoja on henkilöstön näkemyksen mukaan tarpeeseen nähden liian vähän. Työntekijät kokivat asiakkaan kriisipaikan järjestämisen haasteellisena, koska kriisipaikat ovat täynnä. Lisäksi työntekijät kokivat tarpeelliseksi nykyisten kriisipaikkaohjeiden päivittämisen erityisesti ostopalveluihin sijoittamisen osalta. Myönteisenä asiana nähtiin moniammatillinen verkostoyhteistyö, koska ikääntyneiden asiakkaiden syyt kriisipaikan järjestämisen taustalla ovat hyvin moninaisia. Henkilöstö koki pääsevänsä osallistumaan asiakastyön ja palveluprosessien kehittämiseen, mutta kehittämistyö nähtiin pintapuolisena, eikä se ole työntekijöiden kokemuksen mukaan johtanut toivottuihin pysyvämpiin tuloksiin.
Avainsanat: Vanhussosiaalityö, gerontologinen sosiaalityö, sosiaalityön kehittäminen, lyhytaikaishoito, lean- kehittäminen
Sivut 54 sivua ja liitteitä 4 sivua
Tutkimus sai alkunsa työyhteisön tarpeista kehittää kriisipaikkaa tarvitsevien asiakkaiden palvelupolkua. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Keusoten palvelujärjestelmä vastaa kriisipaikan tarpeessa olevan asiakkaan avuntarpeisiin, mitä kehittämisen kohteita kriisipaikkaa tarvitsevan asiakkaan nykyisessä palveluprosessissa ilmenee ja miten kriisipaikkaa tarvitsevan asiakkaan palveluprosessia voidaan tehostaa asiakkaan palveluntarpeita paremmin vastaavaksi kokonaisuudeksi? Tutkimuksen kehittämisosiossa käytettiin Lean- menetelmien mukaisia työkaluja. Keusote on Lean- kehittämiseen sitoutunut organisaatio, joten siksi Lean- kehittämistä hyödynnettiin palveluprosessien kehittämisosiossa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin sähköisen Webpropol-kyselyn avulla. Kyselyyn vastasi yhteensä 19 sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaista Keusoten eri yksiköistä, joissa ikääntyneen kriisipaikkaa tarvitsevien asiakkaiden kanssa työskennellään. Tutkimusaineisto on analysoitu sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla. Keskeisimpänä asiana tutkimustuloksista ilmeni se, että Keusoten alueella ikäihmisille suunnattuja lyhytaikaishoitoon soveltuvia kriisipaikkoja on henkilöstön näkemyksen mukaan tarpeeseen nähden liian vähän. Työntekijät kokivat asiakkaan kriisipaikan järjestämisen haasteellisena, koska kriisipaikat ovat täynnä. Lisäksi työntekijät kokivat tarpeelliseksi nykyisten kriisipaikkaohjeiden päivittämisen erityisesti ostopalveluihin sijoittamisen osalta. Myönteisenä asiana nähtiin moniammatillinen verkostoyhteistyö, koska ikääntyneiden asiakkaiden syyt kriisipaikan järjestämisen taustalla ovat hyvin moninaisia. Henkilöstö koki pääsevänsä osallistumaan asiakastyön ja palveluprosessien kehittämiseen, mutta kehittämistyö nähtiin pintapuolisena, eikä se ole työntekijöiden kokemuksen mukaan johtanut toivottuihin pysyvämpiin tuloksiin.
Avainsanat: Vanhussosiaalityö, gerontologinen sosiaalityö, sosiaalityön kehittäminen, lyhytaikaishoito, lean- kehittäminen
Sivut 54 sivua ja liitteitä 4 sivua