Etähoivan hoidon tarpeen arviointi ja seuranta kotihoidossa.
Kuittinen, Janette (2022)
Kuittinen, Janette
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100420825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100420825
Tiivistelmä
Vanhustenpalvelun asiakasmäärät ovat kasvaneet kymmenen viime vuoden
aikana. Samaan aikaan hoitohenkilöstön saatavuus on heikentynyt. Hoivatyössä teknologian käyttöönotto on lisääntynyt merkittävästi hoidon rinnalla.
Hyvinvointi- ja terveysteknologia on tuonut tukea yhteiskunnan terveyteen, turvallisuuteen ja vapauteen. Näiden työkalujen avulla on saatu ratkaisuja sosiaali- ja terveydenhuoltoon sekä työvoimapulaan. Teknologia on tuonut lisää
turvaa niin iäkkäille kuin heidän omaisilleen. Hoivateknologia tuo myös mahdollisuuksia itsenäiseen suoriutumiseen sekä hyvinvointiin. Etähoiva on mahdollistanut kotihoidon käyntejä ilman fyysisiä käyntiä. Etähoivassa saadaan yhteys asiakkaaseen kuva- ja ääniyhteyden kautta. Etähoivan tarkoituksena ei ole korvata kokonaan kotihoidon käyntejä, mutta se on muiden kotihoidon käyntien rinnalla. Etähoivassa voidaan tarkistaa mm. asiakkaan lääkkeenotto, muistuttaa ruokailemisesta tai ohjata mittausten tekemiseen. Etäyhteydestä hyötyvät parhaiten ne asiakkaat, jotka ovat hyväkuntoisia ja asiakas asuu kauempana. Etäyhteydestä hyötyy myös hoitohenkilökunta, sillä ajettuun matkaan ei enää mene aikaa ja asiakkaille säästyy enemmän aikaa.
Opinnäytetyö on toteutettu kirjallisuuskatsauksen avulla. Tutkimusaineisto on
kerätty tietokannoista löytyneistä tieteellisistä tutkimuksista ja aineistoista. Aineiston haku on tehty tammikuussa 2022. Aineistoon valittujen julkaisujen aiheena oli etähoivan palvelutarpeen arviointi, ikääntyneen toimintakyvyn mittaaminen sekä etähoivassa ikääntyneen seuranta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tutkittua ja ajantasaista tietoa,
kuinka kotihoidossa etähoivan kautta tarpeen arviointi ja seuranta tapahtuu ja
mitä mittareita palvelutarpeen arviointiin ja seurantaan käytetään. Tarkoituksena oli myös saada tietoa etähoivan käytöstä kotihoidon työntekijöiden ja asiakkaan välillä. Opinnäytetyön tavoitteena on saada lisää tutkimustietoa etähoivan hyödyllisyydestä ja sen käyttöönotosta kotihoidon työympäristössä.
aikana. Samaan aikaan hoitohenkilöstön saatavuus on heikentynyt. Hoivatyössä teknologian käyttöönotto on lisääntynyt merkittävästi hoidon rinnalla.
Hyvinvointi- ja terveysteknologia on tuonut tukea yhteiskunnan terveyteen, turvallisuuteen ja vapauteen. Näiden työkalujen avulla on saatu ratkaisuja sosiaali- ja terveydenhuoltoon sekä työvoimapulaan. Teknologia on tuonut lisää
turvaa niin iäkkäille kuin heidän omaisilleen. Hoivateknologia tuo myös mahdollisuuksia itsenäiseen suoriutumiseen sekä hyvinvointiin. Etähoiva on mahdollistanut kotihoidon käyntejä ilman fyysisiä käyntiä. Etähoivassa saadaan yhteys asiakkaaseen kuva- ja ääniyhteyden kautta. Etähoivan tarkoituksena ei ole korvata kokonaan kotihoidon käyntejä, mutta se on muiden kotihoidon käyntien rinnalla. Etähoivassa voidaan tarkistaa mm. asiakkaan lääkkeenotto, muistuttaa ruokailemisesta tai ohjata mittausten tekemiseen. Etäyhteydestä hyötyvät parhaiten ne asiakkaat, jotka ovat hyväkuntoisia ja asiakas asuu kauempana. Etäyhteydestä hyötyy myös hoitohenkilökunta, sillä ajettuun matkaan ei enää mene aikaa ja asiakkaille säästyy enemmän aikaa.
Opinnäytetyö on toteutettu kirjallisuuskatsauksen avulla. Tutkimusaineisto on
kerätty tietokannoista löytyneistä tieteellisistä tutkimuksista ja aineistoista. Aineiston haku on tehty tammikuussa 2022. Aineistoon valittujen julkaisujen aiheena oli etähoivan palvelutarpeen arviointi, ikääntyneen toimintakyvyn mittaaminen sekä etähoivassa ikääntyneen seuranta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tutkittua ja ajantasaista tietoa,
kuinka kotihoidossa etähoivan kautta tarpeen arviointi ja seuranta tapahtuu ja
mitä mittareita palvelutarpeen arviointiin ja seurantaan käytetään. Tarkoituksena oli myös saada tietoa etähoivan käytöstä kotihoidon työntekijöiden ja asiakkaan välillä. Opinnäytetyön tavoitteena on saada lisää tutkimustietoa etähoivan hyödyllisyydestä ja sen käyttöönotosta kotihoidon työympäristössä.