Oppisopimuskäytänteet ja niiden kehittäminen Päijät-Sotessa
Tuutijärvi, Salla (2022)
Tuutijärvi, Salla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100620886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100620886
Tiivistelmä
Henkilöstön saatavuus ja pysyvyys on sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla haaste nykypäivänä. Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä eli Päijät-Sotessa tähän halutaan vastata esimerkiksi kehittämällä oppisopimusopiskelijoiden polkua yhtymässä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uudenlainen malli oppisopimusopiskelijoille. Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys liittyy oppisopimuskoulutukseen, työssä oppimiseen ja oppimisen tukemiseen yleisesti.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on laatia tuotos esimiesten käyttöön selkeyttämään oppisopimusopiskelijoiden prosessia ja toimintatapoja yhtymässä ja näin parantaa ohjausta ja perehdytystä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka lopputuloksena on oppisopimuskäytänteiden ja prosessin kehittäminen. Opinnäytetyötä varten on haastateltu esihenkilöitä ja ihmisiä henkilöstöhallinnosta, käyty keskusteluita eri paikkakuntien työntekijöiden kanssa, joilla on vastaavaa toimintaa käytössä sekä hyödyntämällä tämän hetkisille oppisopimusopiskelijoille tehtyä kyselyä. Näiden pohjalta on suunniteltu malli, miten oppisopimusopiskelijan polku Päijät-Sotessa menee.
Tehdyn taustatyön pohjalta luotiin polku oppisopimusopiskelijalle, jonka pohjalta tulevat yhtymän oppisopimusopiskelijat kulkevat. Suurimpana muutoksena aiempaan on karusellimallin luominen. Niin sanotussa karusellimallissa oppisopimusopiskelijat eivät sijoitu opiskeluiden aikana ainoastaan yhteen työyhteisöön, vaan kiertävät useassa paikassa eri toimialoilla esimerkiksi puoli vuotta kerrallaan. Tällainen kiertävä malli mahdollistaa laajemman oppimisen sekä helpottaa oman paikan löytämistä opiskelun jälkeen.
Tällainen karusellimalli koetaan hyväksi ja kokeilemisen arvoiseksi. Tärkeää on kuitenkin ottaa opiskelijat yksilöllisesti huomioon. Tätä mallia pyörittämään on ensisijaisen tärkeää palkata tätä varten oma koordinaattori. Myös opiskelijat näkivät tärkeänä, että yhtymässä olisi oma koordinaattori pyörittämään oppisopimusopiskelijoita koko opintojen ajan. Jatkokehittämisenä tätä mallia on hyvä kokeilla käytännössä ja tiiviin yhteistyön kautta kehittää mallia eteenpäin. Kokeilun kautta mallia pystytään muokkaamaan tarvittaessa toimivampaan suuntaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on laatia tuotos esimiesten käyttöön selkeyttämään oppisopimusopiskelijoiden prosessia ja toimintatapoja yhtymässä ja näin parantaa ohjausta ja perehdytystä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka lopputuloksena on oppisopimuskäytänteiden ja prosessin kehittäminen. Opinnäytetyötä varten on haastateltu esihenkilöitä ja ihmisiä henkilöstöhallinnosta, käyty keskusteluita eri paikkakuntien työntekijöiden kanssa, joilla on vastaavaa toimintaa käytössä sekä hyödyntämällä tämän hetkisille oppisopimusopiskelijoille tehtyä kyselyä. Näiden pohjalta on suunniteltu malli, miten oppisopimusopiskelijan polku Päijät-Sotessa menee.
Tehdyn taustatyön pohjalta luotiin polku oppisopimusopiskelijalle, jonka pohjalta tulevat yhtymän oppisopimusopiskelijat kulkevat. Suurimpana muutoksena aiempaan on karusellimallin luominen. Niin sanotussa karusellimallissa oppisopimusopiskelijat eivät sijoitu opiskeluiden aikana ainoastaan yhteen työyhteisöön, vaan kiertävät useassa paikassa eri toimialoilla esimerkiksi puoli vuotta kerrallaan. Tällainen kiertävä malli mahdollistaa laajemman oppimisen sekä helpottaa oman paikan löytämistä opiskelun jälkeen.
Tällainen karusellimalli koetaan hyväksi ja kokeilemisen arvoiseksi. Tärkeää on kuitenkin ottaa opiskelijat yksilöllisesti huomioon. Tätä mallia pyörittämään on ensisijaisen tärkeää palkata tätä varten oma koordinaattori. Myös opiskelijat näkivät tärkeänä, että yhtymässä olisi oma koordinaattori pyörittämään oppisopimusopiskelijoita koko opintojen ajan. Jatkokehittämisenä tätä mallia on hyvä kokeilla käytännössä ja tiiviin yhteistyön kautta kehittää mallia eteenpäin. Kokeilun kautta mallia pystytään muokkaamaan tarvittaessa toimivampaan suuntaan.