DevOps-elinkaari aloittavalle indie-peliyritykselle
Eriksson, Kim (2022)
Eriksson, Kim
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100120720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100120720
Tiivistelmä
DevOps on laajalti tunnettu sovellus- ja web-kehityksen puolella. DevOps yhdistää tuotteen kehityksen ja operaatiot, mahdollistaen paremman kommunikaation tuotteen kehittäjien kesken sekä loppukäyttäjän kanssa. Sen periaatteita voi soveltaa myös pelikehityksessä, mikä vähentää crunchiin, eli ylityöhön turvautumista projektin lopussa.
Kehittämistutkimuksen tarkoituksena oli luoda aloittavalle indie-peliyritykselle ilmainen sekä helposti ylläpidettävä DevOps-elinkaari, mikä kattaa CI/CD automaation, ChatOps-alustan, seurannan ja raportoinnin.
Asetettujen kriteerien ja hankitun teorian pohjalta suunniteltiin DevOps-elinkaari, mitä rakennettiin iteratiivisesti laajemmaksi kokonaisuudeksi käyttäen laadullisia menetelmiä.
DevOps-elinkaaren todettiin tuovan kehitystä ja hyötyä verrattuna lähtötilanteeseen.
Kehittämistutkimuksen tarkoituksena oli luoda aloittavalle indie-peliyritykselle ilmainen sekä helposti ylläpidettävä DevOps-elinkaari, mikä kattaa CI/CD automaation, ChatOps-alustan, seurannan ja raportoinnin.
Asetettujen kriteerien ja hankitun teorian pohjalta suunniteltiin DevOps-elinkaari, mitä rakennettiin iteratiivisesti laajemmaksi kokonaisuudeksi käyttäen laadullisia menetelmiä.
DevOps-elinkaaren todettiin tuovan kehitystä ja hyötyä verrattuna lähtötilanteeseen.