Asiakasymmärryksen parantaminen co-working palvelussa. PK- ja suuryritykset kohderyhmänä.
Jarva, Anna-Sofia (2022)
Jarva, Anna-Sofia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092820563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092820563
Tiivistelmä
Työskentelykulttuuri ja yritysten toimitilojentarve ovat olleet murroksessa jo pidemmän aikaa. Covid19 pandemia kiihdytti muutosta ja yritykset alkoivat tekemään suunnitelmia toimitilojen muutoksen suhteen. Moni yritys on siirtynyt hybridityö malliin sekä alkanut supistamaan toimitiloja. Muutos on menossa tällä hetkellä ja yritykset yrittävät löytää parhaita ratkaisuja. Toimitilatarjoajat yrittävät pysyä muutoksen mukana tarjoamalla oikeanlaisia ratkaisuja.
Co-working tilat ovat nousseet perinteisen toimitilan rinnalle vaihtoehdoksi. Ne ovat palvelleet mikroyrityksiä jo pidemmän aikaa, mutta pk- ja suuryritykset ovat huomanneet yhteiskäytöllisten tilojen hyödyn viime vuosina. Co-working tilatarjoajilla ei ole vielä keinoja tavoittaa pk- ja suuryrityksiä. Toimeksiantajat halusivat parantaa asiakasymmärrystä tästä kohderyhmästä ja löytää keinoja tavoittamiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa asiakasymmärrystä pk- ja suuryrityksistä co-working palvelun kohderyhmänä. Tarkoituksena oli ymmärtää kuka yrityksissä päättää toimitilaan liittyvistä asioista ja kuinka ostoprosessi menee kohderyhmän yrityksissä. Haluttiin lisätä asiakasymmärrystä myös kohderyhmän toimitilan tarpeista ja näkevätkö he co-working tilat tulevaisuudessa vaihtoehtona. Teoriaa kerättiin toimitilatarpeen muutoksesta, co-working tiloista, asiakasymmärryksestä sekä yrityksen ostopolusta. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena ja siitä saatuja tuloksia analysoimalla voitiin päätellä kohderyhmän käyttäytymistä.
Tutkimuksen lopputuloksena saatiin päätelmiä siitä, millainen toimitilojen tarve kohderyhmän asiakkailla on, miten kohderyhmän ostoprosessi kulkee ja kuinka co-working tilatarjoajan puolesta voidaan vaikuttaa ostopäätökseen. Tutkimus tuotti myös laajasti tietoa asiakkaiden tarpeesta ja tulevaisuuden näkymästä.
Co-working tilat ovat nousseet perinteisen toimitilan rinnalle vaihtoehdoksi. Ne ovat palvelleet mikroyrityksiä jo pidemmän aikaa, mutta pk- ja suuryritykset ovat huomanneet yhteiskäytöllisten tilojen hyödyn viime vuosina. Co-working tilatarjoajilla ei ole vielä keinoja tavoittaa pk- ja suuryrityksiä. Toimeksiantajat halusivat parantaa asiakasymmärrystä tästä kohderyhmästä ja löytää keinoja tavoittamiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa asiakasymmärrystä pk- ja suuryrityksistä co-working palvelun kohderyhmänä. Tarkoituksena oli ymmärtää kuka yrityksissä päättää toimitilaan liittyvistä asioista ja kuinka ostoprosessi menee kohderyhmän yrityksissä. Haluttiin lisätä asiakasymmärrystä myös kohderyhmän toimitilan tarpeista ja näkevätkö he co-working tilat tulevaisuudessa vaihtoehtona. Teoriaa kerättiin toimitilatarpeen muutoksesta, co-working tiloista, asiakasymmärryksestä sekä yrityksen ostopolusta. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena ja siitä saatuja tuloksia analysoimalla voitiin päätellä kohderyhmän käyttäytymistä.
Tutkimuksen lopputuloksena saatiin päätelmiä siitä, millainen toimitilojen tarve kohderyhmän asiakkailla on, miten kohderyhmän ostoprosessi kulkee ja kuinka co-working tilatarjoajan puolesta voidaan vaikuttaa ostopäätökseen. Tutkimus tuotti myös laajasti tietoa asiakkaiden tarpeesta ja tulevaisuuden näkymästä.