Verkkosivujen suunnittelu ja toteutus Luontaiskampaamo Hiuskaarelle
Koskinen, Ella (2022)
Koskinen, Ella
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100620904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100620904
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli suunnitella ja toteuttaa uudet verkkosivut Luontaiskampaamo Hiuskaarelle. Luontaiskampaamo Hiuskaari on Porvoossa sijaitseva kauneudenhoitoalan yritys, joka tarjoaa monipuolisia parturi-kampaamopalveluita käyttäen kotimaisia ja luonnonmukaisia tuotteita. Verkkosivujen pääasiallisena tarkoituksena on toimia digitaalisena käyntikorttina. Produktin tavoiteltuna lopputuloksena on selkeät, helposti ylläpidettävät ja Luontaiskampaamo Hiuskaaren näköiset verkkosivut. Yrityksen kannalta hyötynä verkkosivuista on tunnettuuden kasvu, lisäpalveluista tiedottaminen ja uusien asiakkaiden sekä asiakasryhmien tavoittaminen.
Opinnäytetyön tietoperusta jaettiin neljään osaan. Ensimmäisessä pääluvussa avattiin digitaalista markkinointia ja hyvien verkkosivujen perustaa. Toisessa pääluvussa verkkosivujen suunnitteluprosessia ja viimeiset kaksi tietoperustan lukua käsitteli verkkosivujen teknistä ja visuaalista toteutusta.
Menetelmäosuudessa parhaita käytäntöjä kerättiin vertailuanalyysin eli benchmarkingin avulla. Vertailuanalyysi valittiin menetelmäksi, sillä sen avulla oli mahdollista tutustua alan markkinoiden tilaan sekä poimia parhaita käytäntöjä omaan työhön. Lisäksi tutkimalla kilpailijoita oli mahdollista toteuttaa sivut, jotka erottuvat edukseen kilpailijoista. Vertailuanalyysissä esiteltiin ja analysoitiin kahden eri yrityksen verkkosivuja.
Toteutusosassa eli pääluvuissa seitsemän ja kahdeksan käytiin läpi koko Luontaiskampaamo Hiuskaaren verkkosivujen suunnittelu- ja toteutusprosessi. Työn tuloksena syntyi yksinkertaiset ja selkeät verkkosivut, jotka palvelevat toimeksiantajayrityksen tarpeita. Verkkosivut toteutettiin Wix-julkaisujärjestelmällä. Työlle asetettuihin tavoitteisiin päästiin ja toimeksiantaja oli erittäin tyytyväinen lopputulokseen.
Opinnäytetyöprosessi alkoi toukokuussa 2022 ja valmistui syyskuussa 2022. Produktin lopputuloksena syntyi verkkosivut Luontaiskampaamo Hiuskaarelle, jotka julkaistiin elokuussa 2022.
Opinnäytetyön tietoperusta jaettiin neljään osaan. Ensimmäisessä pääluvussa avattiin digitaalista markkinointia ja hyvien verkkosivujen perustaa. Toisessa pääluvussa verkkosivujen suunnitteluprosessia ja viimeiset kaksi tietoperustan lukua käsitteli verkkosivujen teknistä ja visuaalista toteutusta.
Menetelmäosuudessa parhaita käytäntöjä kerättiin vertailuanalyysin eli benchmarkingin avulla. Vertailuanalyysi valittiin menetelmäksi, sillä sen avulla oli mahdollista tutustua alan markkinoiden tilaan sekä poimia parhaita käytäntöjä omaan työhön. Lisäksi tutkimalla kilpailijoita oli mahdollista toteuttaa sivut, jotka erottuvat edukseen kilpailijoista. Vertailuanalyysissä esiteltiin ja analysoitiin kahden eri yrityksen verkkosivuja.
Toteutusosassa eli pääluvuissa seitsemän ja kahdeksan käytiin läpi koko Luontaiskampaamo Hiuskaaren verkkosivujen suunnittelu- ja toteutusprosessi. Työn tuloksena syntyi yksinkertaiset ja selkeät verkkosivut, jotka palvelevat toimeksiantajayrityksen tarpeita. Verkkosivut toteutettiin Wix-julkaisujärjestelmällä. Työlle asetettuihin tavoitteisiin päästiin ja toimeksiantaja oli erittäin tyytyväinen lopputulokseen.
Opinnäytetyöprosessi alkoi toukokuussa 2022 ja valmistui syyskuussa 2022. Produktin lopputuloksena syntyi verkkosivut Luontaiskampaamo Hiuskaarelle, jotka julkaistiin elokuussa 2022.