Sijainnin luomat odotusarvot rakennushankkeelle
Niemelä, Niklas (2022)
Niemelä, Niklas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100620915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100620915
Tiivistelmä
Kaupungistuminen ja asuntorakentamisen viimevuosien vilkas kasvu ovat kasvattaneet rakennusliikkeiden välistä kilpailua hyvistä tonttimaista. Onnistunut maanhankinta ja alueen ominaisuudet huomioiva asuinrakennus luovat onnistumisen edellytykset rakennushankkeelle. Uudet urbaanit ja vanhat, vielä rakentamattomat keskustan arvoalueet tuovat mukanaan tiettyjä vaatimuksia rakennushankkeelle. Pelkästään hyvältä sijainnilta saatu tontti ei takaa asiakastyytyväisyyttä ilman sijainnin ominaisuudet huomioon ottavaa asuinrakennusta.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Turun keskusta-alueille viimevuosina perustajaurakointimallilla rakennettujen asuinrakennusten onnistumista painottuen sen sijaintiin sekä asuinalueen ympäristöön. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla viimeisen viiden vuoden aikana valmistuneiden uudiskerrostalojen asukkaita, jotka ovat ostaneet käyttöönsä asunnon asuinrakennuksesta.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Turun alueella uudisrakennuksissa asukkaat ovat suhteellisen tyytyväisiä asuinalueeseensa, sen ympäristöön sekä itse asuntoon. Tulevaisuudessa rakennusliike pystyy tutkimustulosten avulla kohdentamaan markkinointiaan koskemaan tarkemmin kohteen sijainnin kautta tuleviin tärkeisiin ominaisuuksiin.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Turun keskusta-alueille viimevuosina perustajaurakointimallilla rakennettujen asuinrakennusten onnistumista painottuen sen sijaintiin sekä asuinalueen ympäristöön. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla viimeisen viiden vuoden aikana valmistuneiden uudiskerrostalojen asukkaita, jotka ovat ostaneet käyttöönsä asunnon asuinrakennuksesta.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Turun alueella uudisrakennuksissa asukkaat ovat suhteellisen tyytyväisiä asuinalueeseensa, sen ympäristöön sekä itse asuntoon. Tulevaisuudessa rakennusliike pystyy tutkimustulosten avulla kohdentamaan markkinointiaan koskemaan tarkemmin kohteen sijainnin kautta tuleviin tärkeisiin ominaisuuksiin.