Vanhempien kokemuksia erityislasten oppimisen tuesta
Finér, Sara (2022)
Finér, Sara
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100720937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100720937
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli erityisoppilaiden tukipalvelut vanhempien näkökulmasta tarkasteltuna. Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen tavoitteena oli selvittää erityislasten vanhempien kokemuksia tukipalveluiden saamisesta ja riittävyydestä sekä vanhempien ehdotuksia palveluiden kehittämiseksi. Opinnäytetyö liittyi Oikeus oppia -hankkeeseen, jossa kerättyä haastatteluaineistoa käytettiin tässä opinnäytetyössä.
Haastatteluaineisto oli kerätty haastattelemalla eri teemoista kymmentä vanhempaa, joiden lapset olivat kolmiportaisen tuen piirissä. Tähän opinnäytetyöhön valittiin viiden vanhemman haastattelut. Aiheina olivat erityisopetus, erityisoppilaat ja erityisen tuen mukaiset tukipalvelut. Aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysia. Toisena analyysin menetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimus osoitti, että erityislasten vanhempien arki on hyvin kuormittavaa. Suuri osa vanhempien huolista liittyy lapsen koulunkäyntiin ja siihen, kuinka koulu pystyy mukautumaan erityislasten tarpeiden mukaisesti. Pääasiassa haastatellut vanhemmat olivat tyytyväisiä koulun ja kodin väliseen yhteistyöhön. Eniten vanhemmat kertoivat tarvitsevansa vertaistukea ja ohjaajaa, joka on läsnä lapsen arjessa, sekä koulussa että vapaa-ajalla. Vanhemmat toivoivat myös, että jatkossa palveluita uudistettaisiin niin, että ne tarjoaisivat heille lisää vapaa-aikaa. Vapaa-ajan lisääntyminen tarjoaisi vanhemmille mahdollisuuden palautumiseen ja voimaantumiseen.
Haastatteluaineisto oli kerätty haastattelemalla eri teemoista kymmentä vanhempaa, joiden lapset olivat kolmiportaisen tuen piirissä. Tähän opinnäytetyöhön valittiin viiden vanhemman haastattelut. Aiheina olivat erityisopetus, erityisoppilaat ja erityisen tuen mukaiset tukipalvelut. Aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysia. Toisena analyysin menetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimus osoitti, että erityislasten vanhempien arki on hyvin kuormittavaa. Suuri osa vanhempien huolista liittyy lapsen koulunkäyntiin ja siihen, kuinka koulu pystyy mukautumaan erityislasten tarpeiden mukaisesti. Pääasiassa haastatellut vanhemmat olivat tyytyväisiä koulun ja kodin väliseen yhteistyöhön. Eniten vanhemmat kertoivat tarvitsevansa vertaistukea ja ohjaajaa, joka on läsnä lapsen arjessa, sekä koulussa että vapaa-ajalla. Vanhemmat toivoivat myös, että jatkossa palveluita uudistettaisiin niin, että ne tarjoaisivat heille lisää vapaa-aikaa. Vapaa-ajan lisääntyminen tarjoaisi vanhemmille mahdollisuuden palautumiseen ja voimaantumiseen.