Portfolio henkilöbrändin rakentamisen ja työnhaun tueksi
Ettilä, Laura (2022)
Ettilä, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100720975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100720975
Tiivistelmä
Tämä portfoliomallinen opinnäytetyö tehtiin liiketalouden koulutusohjelmasta markkinoinnin ja viestinnän suuntautumisesta. Työn tavoitteena oli luoda verkkoportfolio työnhaun tueksi.
Työnhaun kannalta sopivia ja tarpeellisia sosiaalisen median kanavia kuten LinkedIn käsitellään opinnäytetyössä, mutta ne haluttiin rajata julkisen verkkoportfolion ulkopuolelle, koska niissä on henkilötietoja. Myös hakukoneoptimointi on rajattu pois. Tavoitteen toteutumisen seurantaa varten opinnäytetyölle määriteltiin onnistumisen mittarit.
Opinnäytetyö tehtiin vuoden 2022 aikana. Taustana oli kesätöissä kertynyt kokemus lukiosta valmistumisen jälkeen sekä liiketalouden tradenomiopinnoissa opitut asiat ja tehdyt ryhmätyöprojektit.
Opinnäytetyön keskeisenä tietoperustana on tutkimus, jossa perehdyttiin brändin merkitykseen liiketoiminnan markkinointikeinona yleisesti ja erityisesti henkilöbrändiin erottautumiskeinona. Lähteinä käytettiin fyysisiä kirjoja, internetiä ja haastatteluja.
Opinnäytetyön empiirinen osa jakautuu verkkoportfolion suunnitteluun ja toteutukseen.
Suunnitteluosassa perehdytään oman henkilöbrändin taustatekijöihin, tavoiteltavaan ammattialaan, kiinnostavien työpaikkailmoitusten analysointiin, henkilöbrändin erottautumiskeinoihin ja kohdeyleisöön sekä sosiaalisen median käyttöön henkilöbrändin rakentamisessa.
Toteutusosassa on kuvattu verkkoportfolion palvelualustan valitseminen ja siihen perehtyminen sekä verkkosivuston navigaatiorakenne ja visuaalinen ilme. Sivustolle valittiin työnäytteiksi kolme tradenomiopintojen aikana toteutettua ryhmätyötä, joista kussakin tehtiin toimeksiantajayrityksille tutkimusraportti. Verkkoportfolioon kuuluu myös blogi, jonka tarkoitus on toimia yhtenä erottautumiskeinona työpaikkaa hakiessa. Toteutusosan lopussa on esitelty ansioluettelo, joka on tarkoitus lähettää työhakemusten liitteenä, sitä ei julkaistu verkkoportfoliossa.
Pohdintaluvussa analysoidaan tavoitteiden toteutumista ja tarkastellaan jatkotoimenpiteitä sekä opinnäytetyön tekemisen aikana saatuja oppeja.
Opinnäytetyön tuloksena on verkkoportfolio, joka on nähtävissä nettiosoitteessa
https://puputopintiella.wordpress.com. Henkilöbrändiin liittyvä LinkedIn-profiili on nähtävissä nettiosoitteessa https://fi.linkedin.com/in/laura-ettil%C3%A4-416b35148
Työnhaun kannalta sopivia ja tarpeellisia sosiaalisen median kanavia kuten LinkedIn käsitellään opinnäytetyössä, mutta ne haluttiin rajata julkisen verkkoportfolion ulkopuolelle, koska niissä on henkilötietoja. Myös hakukoneoptimointi on rajattu pois. Tavoitteen toteutumisen seurantaa varten opinnäytetyölle määriteltiin onnistumisen mittarit.
Opinnäytetyö tehtiin vuoden 2022 aikana. Taustana oli kesätöissä kertynyt kokemus lukiosta valmistumisen jälkeen sekä liiketalouden tradenomiopinnoissa opitut asiat ja tehdyt ryhmätyöprojektit.
Opinnäytetyön keskeisenä tietoperustana on tutkimus, jossa perehdyttiin brändin merkitykseen liiketoiminnan markkinointikeinona yleisesti ja erityisesti henkilöbrändiin erottautumiskeinona. Lähteinä käytettiin fyysisiä kirjoja, internetiä ja haastatteluja.
Opinnäytetyön empiirinen osa jakautuu verkkoportfolion suunnitteluun ja toteutukseen.
Suunnitteluosassa perehdytään oman henkilöbrändin taustatekijöihin, tavoiteltavaan ammattialaan, kiinnostavien työpaikkailmoitusten analysointiin, henkilöbrändin erottautumiskeinoihin ja kohdeyleisöön sekä sosiaalisen median käyttöön henkilöbrändin rakentamisessa.
Toteutusosassa on kuvattu verkkoportfolion palvelualustan valitseminen ja siihen perehtyminen sekä verkkosivuston navigaatiorakenne ja visuaalinen ilme. Sivustolle valittiin työnäytteiksi kolme tradenomiopintojen aikana toteutettua ryhmätyötä, joista kussakin tehtiin toimeksiantajayrityksille tutkimusraportti. Verkkoportfolioon kuuluu myös blogi, jonka tarkoitus on toimia yhtenä erottautumiskeinona työpaikkaa hakiessa. Toteutusosan lopussa on esitelty ansioluettelo, joka on tarkoitus lähettää työhakemusten liitteenä, sitä ei julkaistu verkkoportfoliossa.
Pohdintaluvussa analysoidaan tavoitteiden toteutumista ja tarkastellaan jatkotoimenpiteitä sekä opinnäytetyön tekemisen aikana saatuja oppeja.
Opinnäytetyön tuloksena on verkkoportfolio, joka on nähtävissä nettiosoitteessa
https://puputopintiella.wordpress.com. Henkilöbrändiin liittyvä LinkedIn-profiili on nähtävissä nettiosoitteessa https://fi.linkedin.com/in/laura-ettil%C3%A4-416b35148