Tiimioppimisella tulevaisuuden asiantuntijaksi : artikkelimuotoinen opinnäytetyö
Iso-Ilomäki-Kuusisto, Miina; Pohjolainen-Helminen, Tiina (2022)
Iso-Ilomäki-Kuusisto, Miina
Pohjolainen-Helminen, Tiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100920997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100920997
Tiivistelmä
Toimintaterapeuttikoulutuksen tulee vastata työelämän muuttuneisiin osaamistarpeisiin. Turun ammattikorkeakoulussa tähän on vastattu lanseeraamalla innovaatiopedagogiikan käsite, joka näkyy käytännössä toimintaterapian tutkinto-ohjelmassa muun muassa tiimioppimiseen perustuvana opetuksena.
Artikkeliopinnäytetyönä laadittiin artikkelisuunnitelma, jonka tilaajatahona toimi Turun ammattikorkeakoulun toimintaterapiakoulutus. Suunnitelman pohjalta laadittua artikkeliluonnosta tarjotaan julkaistavaksi TOImintaterapeutti-lehteen. Artikkeliopinnäytetyön tavoitteena oli tuoda näkyväksi teoreettiset lähtökohdat käänteisen oppimisen ja tiimioppimisen soveltamisen taustalla Turun ammattikorkeakoulussa sekä osoittaa työelämälähtöinen tarve oppimisen muutokselle. Lisäksi tarkoituksena oli tarkastella tiimioppimisen mahdollisuuksia toimintaterapeuttiopiskelijoiden ammatillisen kasvun tukemisessa.
Huolellisesti ja oikein toteutettuna tiimioppimisella on hyvät edellytykset valmistaa opiskelijoita työelämään ja sen haasteisiin. Tiimioppiminen kehittää ominaisuuksia, innovatiivisuutta, vastuullisuutta, itsenäisyyttä ja jatkuvan oppimisen kulttuuria, joita moniammatillisessa työyhteisössä toimiva asiantuntija tarvitsee. Degree programme in Occupational Therapy has to prepare students for the new competencies needed in working life. Turku University of Applied Sciences has launched the concept of innovation pedagogy which in practice appears for example as utilizing team learning based education.
This thesis includes a plan for an article ordered by Degree programme in Occupational Therapy in Turku University of Applied Sciences. A draft of an article is offered for publication in a magazine TOImintaterapeutti. The aim of this thesis was to show the theoretical foundation of applying flipped learning and team learning and to show the work-oriented need for the renewal of learning. In addition the thesis aims to see the possibilities of team learning in supporting the development of students clinical reasoning.
When implemented with care team learning has the potential to prepare students for the working life and its challenges. Team learning develops innovativeness, responsibility, independence and lifelong learning which all are competencies needed in multi-professional collaboration.
Artikkeliopinnäytetyönä laadittiin artikkelisuunnitelma, jonka tilaajatahona toimi Turun ammattikorkeakoulun toimintaterapiakoulutus. Suunnitelman pohjalta laadittua artikkeliluonnosta tarjotaan julkaistavaksi TOImintaterapeutti-lehteen. Artikkeliopinnäytetyön tavoitteena oli tuoda näkyväksi teoreettiset lähtökohdat käänteisen oppimisen ja tiimioppimisen soveltamisen taustalla Turun ammattikorkeakoulussa sekä osoittaa työelämälähtöinen tarve oppimisen muutokselle. Lisäksi tarkoituksena oli tarkastella tiimioppimisen mahdollisuuksia toimintaterapeuttiopiskelijoiden ammatillisen kasvun tukemisessa.
Huolellisesti ja oikein toteutettuna tiimioppimisella on hyvät edellytykset valmistaa opiskelijoita työelämään ja sen haasteisiin. Tiimioppiminen kehittää ominaisuuksia, innovatiivisuutta, vastuullisuutta, itsenäisyyttä ja jatkuvan oppimisen kulttuuria, joita moniammatillisessa työyhteisössä toimiva asiantuntija tarvitsee.
This thesis includes a plan for an article ordered by Degree programme in Occupational Therapy in Turku University of Applied Sciences. A draft of an article is offered for publication in a magazine TOImintaterapeutti. The aim of this thesis was to show the theoretical foundation of applying flipped learning and team learning and to show the work-oriented need for the renewal of learning. In addition the thesis aims to see the possibilities of team learning in supporting the development of students clinical reasoning.
When implemented with care team learning has the potential to prepare students for the working life and its challenges. Team learning develops innovativeness, responsibility, independence and lifelong learning which all are competencies needed in multi-professional collaboration.