Hyvinvointiin vaikuttavat tekijät B2B-myyntityössä COVID-19-pandemian aikana
Röyskö, Jesse (2022)
Röyskö, Jesse
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101021038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101021038
Tiivistelmä
B2B-myynti on ollut murroksessa pitkään. Viimeisimpinä isoina muutoksina alaa on haastanut mm. digitalisaatio ja 2020 vuoden alkupuolella levinnyt COVID-19 pandemia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka B2B-myyjät kokivat hyvinvointinsa, kun suurin osa siirtyi etätyöskentelyyn COVID-19 pandemian vuoksi ja arki muuttui äkillisesti.
Työn tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, mitkä asiat B2B-myyjät ovat kokeneet hyvinvointia tukevana ja mitkä taas sitä haittaavina tekijöinä, sekä rakentaa pelikirja-mallinnus hyvinvoinnista B2B-myyjille. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Tampereen ammattikorkeakoulun myynnin tutkimusryhmä. Ilmiön syvällisempää ymmärtämistä varten tutkittiin tuoretta kirjallisuutta COVID-19-pandemian vaikutuksista myyjien hyvinvointiin. Keväällä 2022 järjestettiin kolme fokusryhmäkeskustelua, joihin osallistui myynnin ammattilaisia avaamaan kokemuksiaan hyvinvoinnista myyntityössä, osana laadullista tutkimusta.
Fokusryhmäkeskusteluiden tulosten ja teoriakatsauksen pohjalta havaittiin, että vaikuttavia tekijöitä olivat työnhallinta, tiimityöskentely, myynnin johtaminen ja elämän tavat. Etätyöskentelyn myötä myyjien arki muuttui. Työn ja vapaa-ajan rajat hämärtyivät, työkavereita tai esihenkilöä ei välttämättä nähty enää usein sekä monen rutiinit menivät uusiksi liikkumisesta lounastaukoihin. Tutkimuksen tulokset loivat pohjan pelikirja-mallinnukselle, jonka kautta B2B-myyjät voivat tarkastella omaa hyvinvointiansa.
Hyvinvoinnin tutkimista B2B-myynnin kontekstissa tulisi lisätä tulevaisuudessa. Mielenkiintoisia jatkotutkimusaiheita olisi kuinka hyvinvoinnin edistämisen voisi ottaa osaksi B2B-myyjien kannustinohjelmia. Lisäksi olisi tärkeätä tutkia myyntilukujen kautta sitä, kuinka hyvinvointi edistää tuloksellista myyntityötä.
Työn tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, mitkä asiat B2B-myyjät ovat kokeneet hyvinvointia tukevana ja mitkä taas sitä haittaavina tekijöinä, sekä rakentaa pelikirja-mallinnus hyvinvoinnista B2B-myyjille. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Tampereen ammattikorkeakoulun myynnin tutkimusryhmä. Ilmiön syvällisempää ymmärtämistä varten tutkittiin tuoretta kirjallisuutta COVID-19-pandemian vaikutuksista myyjien hyvinvointiin. Keväällä 2022 järjestettiin kolme fokusryhmäkeskustelua, joihin osallistui myynnin ammattilaisia avaamaan kokemuksiaan hyvinvoinnista myyntityössä, osana laadullista tutkimusta.
Fokusryhmäkeskusteluiden tulosten ja teoriakatsauksen pohjalta havaittiin, että vaikuttavia tekijöitä olivat työnhallinta, tiimityöskentely, myynnin johtaminen ja elämän tavat. Etätyöskentelyn myötä myyjien arki muuttui. Työn ja vapaa-ajan rajat hämärtyivät, työkavereita tai esihenkilöä ei välttämättä nähty enää usein sekä monen rutiinit menivät uusiksi liikkumisesta lounastaukoihin. Tutkimuksen tulokset loivat pohjan pelikirja-mallinnukselle, jonka kautta B2B-myyjät voivat tarkastella omaa hyvinvointiansa.
Hyvinvoinnin tutkimista B2B-myynnin kontekstissa tulisi lisätä tulevaisuudessa. Mielenkiintoisia jatkotutkimusaiheita olisi kuinka hyvinvoinnin edistämisen voisi ottaa osaksi B2B-myyjien kannustinohjelmia. Lisäksi olisi tärkeätä tutkia myyntilukujen kautta sitä, kuinka hyvinvointi edistää tuloksellista myyntityötä.