Rekrytointikanavat ja työpaikkailmoitukset työnhakijan näkökulmasta
Papinniemi, Sanna (2022)
Papinniemi, Sanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101221116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101221116
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, minkä rekrytointikanavien kautta työnhakijat mieluiten etsivät avoimia työpaikkoja sekä minkälaiset työpaikkailmoitukset miellyttävät hakijoita eri kanavissa. Tässä tutkimuksessa haluttiin myös selvittää eroavaisuudet mieltymyksissä eri-ikäisten työnhakijoiden välillä. Tutkimus rajattiin koskemaan henkilöitä, jotka olivat hakeneet avointa työpaikkaa 2021 tammikuun ja 2022 huhtikuun välillä. Kvantitatiivinen kyselytutkimus toteutettiin 25.4.-9.5.2022 aikana ja sitä jaettiin tekijän omia sosiaalisia verkostoja hyödyntäen.
Tutkimuksen tulosten perusteella vastaajat etsivät mieluiten tietoa avoimista työpaikoista Duunitorin, yritysten omien kotisivujen sekä LinkedInin kautta. Vastausten mukaan kiinnostus hakea työpaikkaa herää todennäköisimmin, kun hakemuksen sisältö on ytimekäs, sisältö on jäsennelty selkeästi ja hakijalle on annettu selkeät toimintaohjeet.
Tämän tutkimuksen tulosten mukaan 20–29-vuotiaiden todennäköisimmin käyttämät kanavat lähteä etsimään tietoa avoimista työpaikoista olivat Duunitorin rekrytointisivut ja LinkedIn. Tulosten mukaan 30–44-vuotiaat etsivät tietoa avoimista työpaikoista Oikotien ja Duunitorin rekrytointisivujen kautta sekä yrityksen omissa tiloissa olevien ilmoitusten kautta. Yli 60-vuotiaat vastaajat käyttävät todennäköisimmin Oikotien rekrytointisivuja sekä LinkedIniä rekrytointikanavanaan, kun etsivät tietoa avoimista työpaikoista.
Tämän tutkimuksen mukaan 20–29-vuotiaiden kiinnostus hakea työpaikkaa herää todennäköisimmin kanavasta riippumatta, kun ilmoituksessa on ytimekäs ja selkeästi jäsennelty sisältö, siinä annetaan selkeät toimintaohjeet ja hakeminen on tehty helpoksi. 30–44-vuotiaiden kiinnostus herää todennäköisimmin, kun ilmoituksessa on ytimekäs sisältö, siinä annetaan selkeät toimintaohjeet sekä hakeminen on tehty helpoksi. Tulosten mukaan yli 60-vuotiaiden kiinnostus herää todennäköisimmin kanavasta riippumatta, kun hakemuksessa on ytimekäs sisältö sekä hakeminen on tehty helpoksi.
Tutkimuksen tulosten perusteella vastaajat etsivät mieluiten tietoa avoimista työpaikoista Duunitorin, yritysten omien kotisivujen sekä LinkedInin kautta. Vastausten mukaan kiinnostus hakea työpaikkaa herää todennäköisimmin, kun hakemuksen sisältö on ytimekäs, sisältö on jäsennelty selkeästi ja hakijalle on annettu selkeät toimintaohjeet.
Tämän tutkimuksen tulosten mukaan 20–29-vuotiaiden todennäköisimmin käyttämät kanavat lähteä etsimään tietoa avoimista työpaikoista olivat Duunitorin rekrytointisivut ja LinkedIn. Tulosten mukaan 30–44-vuotiaat etsivät tietoa avoimista työpaikoista Oikotien ja Duunitorin rekrytointisivujen kautta sekä yrityksen omissa tiloissa olevien ilmoitusten kautta. Yli 60-vuotiaat vastaajat käyttävät todennäköisimmin Oikotien rekrytointisivuja sekä LinkedIniä rekrytointikanavanaan, kun etsivät tietoa avoimista työpaikoista.
Tämän tutkimuksen mukaan 20–29-vuotiaiden kiinnostus hakea työpaikkaa herää todennäköisimmin kanavasta riippumatta, kun ilmoituksessa on ytimekäs ja selkeästi jäsennelty sisältö, siinä annetaan selkeät toimintaohjeet ja hakeminen on tehty helpoksi. 30–44-vuotiaiden kiinnostus herää todennäköisimmin, kun ilmoituksessa on ytimekäs sisältö, siinä annetaan selkeät toimintaohjeet sekä hakeminen on tehty helpoksi. Tulosten mukaan yli 60-vuotiaiden kiinnostus herää todennäköisimmin kanavasta riippumatta, kun hakemuksessa on ytimekäs sisältö sekä hakeminen on tehty helpoksi.