Verkkoasioinnin kehitys Kelassa
Westerberg, Lauri (2014)
Westerberg, Lauri
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311499
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia miten vuoden 2013 verkkoasioinnin opastusjakso vaikutti Kelan verkkoasiointiin ja selvittää miten ikä vaikuttaa eläkkeensaajan asumistuen ja opintotuen verkkohakemusten määriin. Opastusjakso kesti viisi kuukautta ja se toteutettiin ympäri Suomea. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisesti ja taustatietoina käytettiin Kelan tilastoja ja Kelan työntekijöiden haastatteluja.
Työn teoriaosa antaa yleiskuvan Kelasta ja sen toiminnasta, verkkopalveluista ja sähköisestä asioinnista yleisesti sekä opintotuesta ja eläkkeensaajan asumistuesta.
Empiirisessä osassa tutkitaan Kelan omasta tietokannasta saatuja lukuja sekä Kelan työntekijöille tehtyä haastattelua. Haastatteluun vastasi kymmenen Kelan toimihenkilöä.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että Kelan verkkoasioinnin määrät ovat kasvaneet vuodesta 2013 ja suhteellisesti eniten verkkoasioinnin opastusta antaneissa yksiköissä. Tuloksista käy myös ilmi, että nuoret käyttävät huomattavasti enemmän Kelan verkkopalveluita. Johtopäätöksissä analysoidaan tuloksia ja annetaan kehitysehdotuksia Kelalle.
Kela uudistaa lähitulevaisuudessa koko verkkopalvelun, joten opinnäytetyön tuloksista on mahdollisesti hyötyä Kelan tulevissa verkkoasioinnin projekteissa.
Työn teoriaosa antaa yleiskuvan Kelasta ja sen toiminnasta, verkkopalveluista ja sähköisestä asioinnista yleisesti sekä opintotuesta ja eläkkeensaajan asumistuesta.
Empiirisessä osassa tutkitaan Kelan omasta tietokannasta saatuja lukuja sekä Kelan työntekijöille tehtyä haastattelua. Haastatteluun vastasi kymmenen Kelan toimihenkilöä.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että Kelan verkkoasioinnin määrät ovat kasvaneet vuodesta 2013 ja suhteellisesti eniten verkkoasioinnin opastusta antaneissa yksiköissä. Tuloksista käy myös ilmi, että nuoret käyttävät huomattavasti enemmän Kelan verkkopalveluita. Johtopäätöksissä analysoidaan tuloksia ja annetaan kehitysehdotuksia Kelalle.
Kela uudistaa lähitulevaisuudessa koko verkkopalvelun, joten opinnäytetyön tuloksista on mahdollisesti hyötyä Kelan tulevissa verkkoasioinnin projekteissa.