Virkistyskalastuskohteiden audiovisuaalinen markkinointi : mallina Metsähallituksen kohde-esittelyvideoiden tuottaminen
Kytökorpi, Mikko (2014)
Kytökorpi, Mikko
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910842
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on mallintaa virkistyskalastuskohteiden markkinointivideoiden tuotantoprosessi ja helpottaa Metsähallituksen seuraavaa audiovisuaalisen materiaalin tuotantoa. Tarkoituksena on havainnollistaa lukijalle, mitä audiovisuaalisen markkinointimateriaalin tuottamiseen kalastuskohteista tarvitaan ja miten se toteutetaan.
Työssä käydään läpi taustatietoa digitaalisesta ja audiovisuaalisesta markkinoinnista, jonka jälkeen esitellään lyhyesti Metsähallituksen luontopalvelut. Työssä esitellään myös Metsähallituksen internetmarkkinoinnin uudistus sekä Metsähallituksen virkistyskalastuskohteet, joista audiovisuaalinen markkinointimateriaali kuvattiin. Ennen varsinaista videoiden tuotantoprosessista kertovaa osiota työn loppupuolelta löytyy pohdiskeleva vertailu perinteisten paperisten kohde-esitteiden ja sähköisen markkinointimateriaalin välillä.
Tätä opinnäytetyötä koskevien Metsähallituksen kohde-esittelyvideoiden tehokkuudesta ei vielä ole varsinaista näyttöä, koska kohteiden toivottu kävijämäärien ja ostettujen kalastuslupien kasvu on nähtävissä vasta muutaman kalastuskauden jälkeen. Nähtävissä olevat eräluvat.fi-sivuston kohde-esittelyvideot ovat kuitenkin muutamassa kuukaudessa keränneet useiden satojen katsojaluvut jo ennen kiivainta kalastuskautta.
Työssä käydään läpi taustatietoa digitaalisesta ja audiovisuaalisesta markkinoinnista, jonka jälkeen esitellään lyhyesti Metsähallituksen luontopalvelut. Työssä esitellään myös Metsähallituksen internetmarkkinoinnin uudistus sekä Metsähallituksen virkistyskalastuskohteet, joista audiovisuaalinen markkinointimateriaali kuvattiin. Ennen varsinaista videoiden tuotantoprosessista kertovaa osiota työn loppupuolelta löytyy pohdiskeleva vertailu perinteisten paperisten kohde-esitteiden ja sähköisen markkinointimateriaalin välillä.
Tätä opinnäytetyötä koskevien Metsähallituksen kohde-esittelyvideoiden tehokkuudesta ei vielä ole varsinaista näyttöä, koska kohteiden toivottu kävijämäärien ja ostettujen kalastuslupien kasvu on nähtävissä vasta muutaman kalastuskauden jälkeen. Nähtävissä olevat eräluvat.fi-sivuston kohde-esittelyvideot ovat kuitenkin muutamassa kuukaudessa keränneet useiden satojen katsojaluvut jo ennen kiivainta kalastuskautta.