Asiakaslähtöinen palveluopas työikäisille
Lahti, Nea (2022)
Lahti, Nea
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101321170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101321170
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön pohjana toimii palveluohjauksen näkökulma. Työn tarkoituksena oli luoda palveluohjausta tukemaan palveluopas, joka on suun nattu Essoten työikäisten sosiaalipalvelujen asiakkaille. Opas on kirjoitettu helposti ymmärrettävään muotoon, jotta sen lukeminen olisi asiakkaille miele kästä. Työ toteutettiin SOSRAKE-hankkeen yhteydessä.
Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimii Essoten SOSRAKE-hanke. Hankkeen tarkoituksena on luoda alueelle osaamisverkosto, jonka muodostavat eri
toimijat eri kunnista. Osaamisverkostolla pyritään yhtenäistämään palveluita
alueen työikäisille ja tarjoamaan kaikkien kuntien asukkaille samanlaiset mahdollisuudet palveluihin.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuloksena syntyi opas.
Oppaan sisältö on suunnattu asiakaslähtöiseksi. Sisältö kattaa Essoten tarjoa mat sosiaalipalvelut työikäisille sekä näiden palveluiden asiakasprosessit. Oppaassa on kuvattu sosiaalityöntekijän sekä sosiaaliohjaajan työkuvat. Opas
myös selventää sosiaalipalveluissa käytettäviä dokumentteja ja niiden sisältöjä.
Essotella ei ole aikaisemmin toteutettua palveluopasta, joka olisi suunnattu
asiakkaille. Oppaan sisällön tuottamisessa olen huomioinut hankekoordinaattorin esittämät toiveet sisällöstä sekä hyödyntänyt jo olemassa olevia materiaaleja aikuissosiaalityöstä, esimerkiksi videoita.
Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimii Essoten SOSRAKE-hanke. Hankkeen tarkoituksena on luoda alueelle osaamisverkosto, jonka muodostavat eri
toimijat eri kunnista. Osaamisverkostolla pyritään yhtenäistämään palveluita
alueen työikäisille ja tarjoamaan kaikkien kuntien asukkaille samanlaiset mahdollisuudet palveluihin.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuloksena syntyi opas.
Oppaan sisältö on suunnattu asiakaslähtöiseksi. Sisältö kattaa Essoten tarjoa mat sosiaalipalvelut työikäisille sekä näiden palveluiden asiakasprosessit. Oppaassa on kuvattu sosiaalityöntekijän sekä sosiaaliohjaajan työkuvat. Opas
myös selventää sosiaalipalveluissa käytettäviä dokumentteja ja niiden sisältöjä.
Essotella ei ole aikaisemmin toteutettua palveluopasta, joka olisi suunnattu
asiakkaille. Oppaan sisällön tuottamisessa olen huomioinut hankekoordinaattorin esittämät toiveet sisällöstä sekä hyödyntänyt jo olemassa olevia materiaaleja aikuissosiaalityöstä, esimerkiksi videoita.