Myynninedistämisen vaikutus tuotteen myyntiin
Rämö, Hanna (2014)
Rämö, Hanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311475
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona markkinointitoimisto OFRD:lle tammi-kuun-toukokuun 2014 välisenä aikana. Työn tavoitteena oli selvittää, onko myynninedis-tämistoimilla vaikutusta tuotteiden myyntiin.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osiosta, joista ensimmäinen on tutkimuksen teoriaperus-ta. Tietoperustassa selvitetään useiden eri kirjallisten ja sähköisten lähteiden avulla miten myynninedistäminen on osa muuta markkinointia, mitä myynninedistäminen on, miten sitä tehdään ja mitä segmentointi on.
Toinen osa koostuu opinnäytetyön tutkimuksen osasta. Tutkittavana kohteena oli tuote, josta tehtiin tuote-esittelyjä kahdessa eri paikassa, ruokakaupassa sekä kauppakeskukses-sa. Tutkimus on toteutettu havainnointina sekä vertaamalla myyntilukuja, joista selvisi myynnin kasvu prosentuaalisesti.
Havainnoinnin avulla on analysoitu asioita jotka toimivat hyvin sekä haasteita tutkitta-vassa myynninedistämisessä. Tutkimuksessa huomioitiin myös tuotteen myyntivolyymin prosentuaalinen kasvu kaupasta saatujen lukujen avulla ja analysoitiin siihen vaikuttaneita syitä.
Tietoperustan ja tutkimustulosten perusteella laadittiin yhteenveto tutkimustuloksista.
Tutkimuksen mukaan myynninedistämisellä voi olla suuri vaikutus myyntivolyymin kas-vuun ja tutkittavan kohteen myynti nousi selkeästi myynninedistämistoimien vaikutukses-ta.
Tutkimuksessa myös analysoitiin kuinka tietoperustassa oleva tieto toteutui käytännön tutkimustuloksissa sekä pohdittiin kehitysehdotuksia tulevaisuutta varten.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osiosta, joista ensimmäinen on tutkimuksen teoriaperus-ta. Tietoperustassa selvitetään useiden eri kirjallisten ja sähköisten lähteiden avulla miten myynninedistäminen on osa muuta markkinointia, mitä myynninedistäminen on, miten sitä tehdään ja mitä segmentointi on.
Toinen osa koostuu opinnäytetyön tutkimuksen osasta. Tutkittavana kohteena oli tuote, josta tehtiin tuote-esittelyjä kahdessa eri paikassa, ruokakaupassa sekä kauppakeskukses-sa. Tutkimus on toteutettu havainnointina sekä vertaamalla myyntilukuja, joista selvisi myynnin kasvu prosentuaalisesti.
Havainnoinnin avulla on analysoitu asioita jotka toimivat hyvin sekä haasteita tutkitta-vassa myynninedistämisessä. Tutkimuksessa huomioitiin myös tuotteen myyntivolyymin prosentuaalinen kasvu kaupasta saatujen lukujen avulla ja analysoitiin siihen vaikuttaneita syitä.
Tietoperustan ja tutkimustulosten perusteella laadittiin yhteenveto tutkimustuloksista.
Tutkimuksen mukaan myynninedistämisellä voi olla suuri vaikutus myyntivolyymin kas-vuun ja tutkittavan kohteen myynti nousi selkeästi myynninedistämistoimien vaikutukses-ta.
Tutkimuksessa myös analysoitiin kuinka tietoperustassa oleva tieto toteutui käytännön tutkimustuloksissa sekä pohdittiin kehitysehdotuksia tulevaisuutta varten.