Osallisuuden ja motivaation vahvistaminen yhteisöllisen toiminnan kautta : kirjoittamisen työpaja
Silván, Ninni; Sälpäkivi, Leena (2022)
Silván, Ninni
Sälpäkivi, Leena
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101221162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101221162
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä sosionomiopintojen tutkinto-ohjelmaan yhteisöllistä tukea kirjoittamiseen työpajan myötä. Tarkoituksena oli järjestää kolmen opintokerran työpaja, jonka puitteissa oli mahdollista työstää omia kirjallisia töitä. Työpajatoiminta toteutettiin yhdessä Tampereen ammattikorkeakoulun erityisopettaja Maiju Ketkon sekä tuntiopettaja Sirja Seppäsen kanssa. Työpajan ideana oli auttaa opiskelijoita, joilla on haasteita kirjallisessa tuottamisessa sekä laajemmin tukea koko sosionomiopiskelijoiden yhteisöä. Yhteisöllisen toiminnan kautta opintojen edetessä ryhmätöiden sujuvuus sekä kirjallinen raportointi edistyisivät. Yhteisöllisyyden ja opiskelutaitojen tukemisen kautta pystytään myös vahvistamaan opiskelijoiden motivaatiota, joka vaikuttaa merkittävästi opintojen etenemiseen.
Tutkimuskysymyksinä olivat: Mitkä tekijät opiskelijoiden mielestä vaikuttavat motivaatioon? Millaista oppimisen tukea opiskelijat kokevat tarvitsevansa? Näitä pyrittiin selvittämään sosionomiopiskelijoille suunnatun kyselytutkimuksen avulla sekä haastattelemalla työpajaan osallistuneita. Kyselytutkimuksen ja ryhmähaastattelun perusteella motivaatioon vaikuttuvia tekijöitä on useita, niin heikentäviä kuin vahvistaviakin. Yleisimmin vastauksissa esiintyi heikentäviä tekijöitä kuvatessa etäopetus, vertaistuen puute, huono ryhmädynamiikka sekä tehtävien ja tavoitteiden epäselvyys. Vahvistaviin tekijöihin lukeutui vertaistuki, lähiopetus, yhteisöllisyys sekä onnistumisen kokemukset. Suurin osa vastanneista koki tarvitsevansa yksilöllistä tukea sekä vertaistukea. Tämän lisäksi vastauksissa nousi esiin toive opintojen selkeyttämisestä.
Tässä opinnäytetyössä esitelty kirjoittamisen työpajan pilottikokeilu olisi tarkoitus integroida osaksi Tampereen ammattikorkeakoulun sosionomiopintoja. Optimaalista olisi, jos tällainen työpaja olisi ensimmäisen vuoden opiskelijoilla ennen kuin osaaminen todennetaan kirjallisessa muodossa. Kirjoittamisen työpajassa olisi mahdollista hyödyntää loppuvaiheen opiskelijoita, jotka suorittavat osallisuuden projektiopintoja. Tällöin työpajan keskeisimmät periaatteet, vertaistuki ja yhteisöllisyys, toteutuisivat. Opinnäytetyöhön sisältyvän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että työpaja tarjoaa erinomaisen alustan vertaistuelle samalla, kun opiskelijat saavat kaipaamaansa henkilökohtaista tukea.
Tutkimuskysymyksinä olivat: Mitkä tekijät opiskelijoiden mielestä vaikuttavat motivaatioon? Millaista oppimisen tukea opiskelijat kokevat tarvitsevansa? Näitä pyrittiin selvittämään sosionomiopiskelijoille suunnatun kyselytutkimuksen avulla sekä haastattelemalla työpajaan osallistuneita. Kyselytutkimuksen ja ryhmähaastattelun perusteella motivaatioon vaikuttuvia tekijöitä on useita, niin heikentäviä kuin vahvistaviakin. Yleisimmin vastauksissa esiintyi heikentäviä tekijöitä kuvatessa etäopetus, vertaistuen puute, huono ryhmädynamiikka sekä tehtävien ja tavoitteiden epäselvyys. Vahvistaviin tekijöihin lukeutui vertaistuki, lähiopetus, yhteisöllisyys sekä onnistumisen kokemukset. Suurin osa vastanneista koki tarvitsevansa yksilöllistä tukea sekä vertaistukea. Tämän lisäksi vastauksissa nousi esiin toive opintojen selkeyttämisestä.
Tässä opinnäytetyössä esitelty kirjoittamisen työpajan pilottikokeilu olisi tarkoitus integroida osaksi Tampereen ammattikorkeakoulun sosionomiopintoja. Optimaalista olisi, jos tällainen työpaja olisi ensimmäisen vuoden opiskelijoilla ennen kuin osaaminen todennetaan kirjallisessa muodossa. Kirjoittamisen työpajassa olisi mahdollista hyödyntää loppuvaiheen opiskelijoita, jotka suorittavat osallisuuden projektiopintoja. Tällöin työpajan keskeisimmät periaatteet, vertaistuki ja yhteisöllisyys, toteutuisivat. Opinnäytetyöhön sisältyvän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että työpaja tarjoaa erinomaisen alustan vertaistuelle samalla, kun opiskelijat saavat kaipaamaansa henkilökohtaista tukea.