AR-teknologia kone- ja tuotantotekniikan opetuksessa
Sirén, Ville (2022)
Sirén, Ville
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101321168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101321168
Tiivistelmä
Työelämä teknologia-aloilla modernisoituu Teollisuus 4.0 myötä, AR- ja VR-to-dellisuudet ovat lisänneet erilaisia toteutus- ja toimintatapoja yritysten huolto- ja kunnossapitotöissä. Toisen asteen opetuksessa tulisi huomioida opiskelijoilta vaadittavia työelämän ja AR- ja VR-teknologian osaamistarpeita.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Tredun kone- ja tuotantotekniikan alalle jo hankitulle AR-laitteistolle käyttö- ja käyttöönotto-ohje. Samalla selvitettiin ja pohdittiin AR-lasien käytön pedagogisia ja didaktisia perusteita. Käyttöohjeiden avulla pyrittiin nostamaan Vuzix M300 AR-lasien käyttöastetta automaatioalan opetuksessa, sekä päästä havainnoimaan ja arvioimaan ohjeiden hyödyllisyyttä opiskelijoiden osaamisen syventymisessä. AR-lasit mahdollistavat oppilaitoksissa harjoitustöiden tekemisen kustannustehokkaammin, samalla AR- ja VR-teknologia mahdollistaa yhden tavan lisää luoda vahvempaa ja kokonaisvaltaisempaa oppimiskokemusta.
Tutkimusosuudessa kehitettiin ohjetta toiminnallisen tutkimuksen Hermeneuttisen kehän avulla. Hermeneuttisen kehän avulla tutkimuksessa pystyttiin syventymään ohjeiden rakenteeseen ja kehitettävät kohteet löydettiin nopeasti.
Ohjeiden kehitys toteutettiin kolmessa vaiheessa ja sitä testattiin sekä Suomessa, että ulkomailla. Ulkomailla toteutettu testaus linkittyi ARVETI 4.0 projektiin, jossa oli mukana opiskelijoita ja henkilökuntaa Hollannista, Espanjasta, Italiasta, Saksasta ja Suomesta. Eri vaiheissa lasien käyttökokemuksien ja käytön havainnoinnin perusteella kehitettiin käyttäjäystävälliset step-by-step ohjeet. Ensimmäisessä vaiheessa luotiin ohjeen perusrunko, toisessa vaiheessa ohjetta visualisoitiin ja kolmannessa vaiheessa ohjetta viimeisteltiin käyttäjäystävällisemmäksi. Työn lopputuloksena syntyi käyttö- ja käyttöönotto-ohje Vuzix M300 AR-laseille.
Työn tuloksena syntyneet ohjeet ovat opiskelijakäytössä ja toimivat hyvin, joten lasien käyttöaste on noussut. Ohjeista tuli selkeät ja helpot käyttää, tutkimustapa tuki hyvin tämänlaista kehittämistehtävää. Nyt kun lasit ovat käytössä olisi mielenkiintoista tutkia, pystytäänkö lasien avulla lisätä etä- tai verkko-opiskelua tai pystyisikö kesken lukuvuoden aloittavia opiskelijoita kiinnittämään opintoihin paremmin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Tredun kone- ja tuotantotekniikan alalle jo hankitulle AR-laitteistolle käyttö- ja käyttöönotto-ohje. Samalla selvitettiin ja pohdittiin AR-lasien käytön pedagogisia ja didaktisia perusteita. Käyttöohjeiden avulla pyrittiin nostamaan Vuzix M300 AR-lasien käyttöastetta automaatioalan opetuksessa, sekä päästä havainnoimaan ja arvioimaan ohjeiden hyödyllisyyttä opiskelijoiden osaamisen syventymisessä. AR-lasit mahdollistavat oppilaitoksissa harjoitustöiden tekemisen kustannustehokkaammin, samalla AR- ja VR-teknologia mahdollistaa yhden tavan lisää luoda vahvempaa ja kokonaisvaltaisempaa oppimiskokemusta.
Tutkimusosuudessa kehitettiin ohjetta toiminnallisen tutkimuksen Hermeneuttisen kehän avulla. Hermeneuttisen kehän avulla tutkimuksessa pystyttiin syventymään ohjeiden rakenteeseen ja kehitettävät kohteet löydettiin nopeasti.
Ohjeiden kehitys toteutettiin kolmessa vaiheessa ja sitä testattiin sekä Suomessa, että ulkomailla. Ulkomailla toteutettu testaus linkittyi ARVETI 4.0 projektiin, jossa oli mukana opiskelijoita ja henkilökuntaa Hollannista, Espanjasta, Italiasta, Saksasta ja Suomesta. Eri vaiheissa lasien käyttökokemuksien ja käytön havainnoinnin perusteella kehitettiin käyttäjäystävälliset step-by-step ohjeet. Ensimmäisessä vaiheessa luotiin ohjeen perusrunko, toisessa vaiheessa ohjetta visualisoitiin ja kolmannessa vaiheessa ohjetta viimeisteltiin käyttäjäystävällisemmäksi. Työn lopputuloksena syntyi käyttö- ja käyttöönotto-ohje Vuzix M300 AR-laseille.
Työn tuloksena syntyneet ohjeet ovat opiskelijakäytössä ja toimivat hyvin, joten lasien käyttöaste on noussut. Ohjeista tuli selkeät ja helpot käyttää, tutkimustapa tuki hyvin tämänlaista kehittämistehtävää. Nyt kun lasit ovat käytössä olisi mielenkiintoista tutkia, pystytäänkö lasien avulla lisätä etä- tai verkko-opiskelua tai pystyisikö kesken lukuvuoden aloittavia opiskelijoita kiinnittämään opintoihin paremmin.