Yrityspodcast suurten yritysten markkinointiviestinnän keinona
Olander, Elina (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101421219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101421219
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miksi suurten yritysten kannattaa käyttää yrityspodcastia markkinointiviestinnän keinona sekä miten yrityspodcast toteutetaan onnistuneesti. Tarkastelen yrityspodcasteja suurten yritysten markkinointiviestinnän näkökulmasta, koska tällaisilla yrityksillä on suurempi markkinointibudjetti verrattuna pieniin tai keskisuuriin yrityksiin. Siksi tuotantoon otetaan apuun useammin myös ulkopuolinen kumppani.
Markkinointiviestintä on yksi yrityksen keskeisimpiä kilpailukeinoja ja koska maailma on nykyään täynnä kaikenlaista viestintää, tälläkin alalla on erottauduttava. Podcastien suosion valtava kasvu Suomessa näkyy yritysten markkinointiviestinnässä, ja yhä useampi suuri yritys haluaa käyttää podcastia osana omaa markkinointiviestintäänsä.
Opinnäytetyössä selvisi, että yrityspodcastit toimivat hyvin suurten yritysten markkinointiviestinnässä, sillä ne ovat ajasta ja paikasta riippumaton aito sisältömuoto. Yrityspodcastin tavoitteeksi sopii etenkin ajatusjohtajuuden ja tunnettuuden kasvattaminen sekä työnantajabrändimielikuvan parantaminen. Yrityspodcastin tuotantoprosessin olennaiset vaiheet jaetaan konseptointiin, käsikirjoitukseen, tekniseen toteutukseen, julkaisuun ja markkinointiin. Onnistuneen yrityspodcastin taustalla on usein ulkopuolinen tuotantoyhtiö, joka vastaa erityisesti teknisestä toteutuksesta.
Markkinointiviestintä on yksi yrityksen keskeisimpiä kilpailukeinoja ja koska maailma on nykyään täynnä kaikenlaista viestintää, tälläkin alalla on erottauduttava. Podcastien suosion valtava kasvu Suomessa näkyy yritysten markkinointiviestinnässä, ja yhä useampi suuri yritys haluaa käyttää podcastia osana omaa markkinointiviestintäänsä.
Opinnäytetyössä selvisi, että yrityspodcastit toimivat hyvin suurten yritysten markkinointiviestinnässä, sillä ne ovat ajasta ja paikasta riippumaton aito sisältömuoto. Yrityspodcastin tavoitteeksi sopii etenkin ajatusjohtajuuden ja tunnettuuden kasvattaminen sekä työnantajabrändimielikuvan parantaminen. Yrityspodcastin tuotantoprosessin olennaiset vaiheet jaetaan konseptointiin, käsikirjoitukseen, tekniseen toteutukseen, julkaisuun ja markkinointiin. Onnistuneen yrityspodcastin taustalla on usein ulkopuolinen tuotantoyhtiö, joka vastaa erityisesti teknisestä toteutuksesta.