Yli 65-vuotiaiden ravintolapalveluiden kysyntä Järvenpään kaupungissa
Jääskeläinen, Janina (2022)
Jääskeläinen, Janina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101421234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101421234
Tiivistelmä
Väestön vanheneminen koskee Suomea sekä koko Eurooppaa, koska elinajanodote kasvaa ja syntyvyys laskee, hyvän terveydenhuollon, hygienia- ja elintason nousun takia. Tästä syystä ikääntyvän väestön huomioimisen tarve ravintolapalveluissa kasvaa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Järvenpään kaupungissa vastataan yli 65-vuotiaiden ravintolapalvelutarpeisiin. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka usein ja kenen kanssa 65-vuotiaat Järvenpääläiset käyttävät Järvenpään ravintoloita sekä minkälaisia toiveita heillä on ravintolapalveluista. Aikaisempiin tutkimuksiin viitaten, on tärkeää, että henkilö kokee itsensä terveeksi ja hyvinvoivaksi, jotta hän käyttäisi aktiivisesti eri palveluita. Tästä syystä kyselyssä kysyttiin yleisesti vastaajien henkistä ja fyysistä hyvinvointia. Taloudellisesta tilanteesta kysyttiin myös, jotta tiedettäisiin, mitkä lähtökohdat yli 65-vuotiailla Järvenpääläisillä on ostaa ravintolapalveluita. Ravintoloiden historia otettiin huomioon, jotta ymmärrettäisiin, miten nykyiset ravintolapalvelut ovat muodostuneet. Ikääntyvään väestöön kohdistuvia tutkimuksia löytyy kattavasti ja aikaisemmat tutkimukset otettiin huomioon opinnäytetyössä. Toimeksiantajana toimi Järvenpään kaupunki, ja yhteyshenkilöinä olivat Järvenpään kaupungin matkailu-, elinkeino- sekä viestinnän työntekijät.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2022 nettikyselyllä Webropol-järjestelmän kautta, paperilomakkeilla sekä kadulla kasvotusten. Kysely oli määrällinen eli kvantitatiivinen. Kyselylomake sisälsi viisi osiota, jossa oli yhteensä 18 kysymystä. Tavoitteena oli saada vastauksia vähintään 100 ja yhteensä vastauksia saatiin 142 kappaletta. Suurin osa yli 65-vuotiaista olivat tyytyväisiä omaan henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin sekä taloudelliseen tilanteeseen. Tuloksista kävi ilmi, että yli 65-vuotiaat käyttävät Järvenpään ravintoloita eniten viikoittain ja ajallisesti kello 10–14. He käyttävät enemmän Järvenpään ravintoloita kuin Järvenpään ulkopuolella olevia. Tuloksista selvisi, että puoliso ja ystävät ovat suosituimpia seuralaisia ravintolapalveluita käyttäessä. Vastaajien mielestä tärkeimpiä ominaisuuksia ravintolapalveluissa ovat siisteys, ruoan laatu, tuotteet ja palvelun ystävällisyys.
Tyytyväisyys Järvenpään ravintolatarjontaan sai keskiarvon 7 (asteikolla 0–10). Järvenpään ravintoloista suosituimmaksi osoittautuivat Huili, Huvila, Kulmakonditoria, Cooperin kulma, Kakkutalo Gilan, Lounaskahvila Tyyni ja Cantina Viva Zapata. Moni vastaajista kertoi olevansa tyytyväinen Järvenpään ravintoloihin, mutta esille nousi toiveita uusista ravintolapalveluista kuten paikka, johon mennä yksin ja tutustua uusiin ihmisiin, siisti ja laadukas iltapainotteinen ruokaravintola, ketjuravintola, aikuisten tanssipaikka, eri maiden laadukkaita ravintoloita, eri ruokavaliot ja ruokasuosituksia huomioiva ravintolapalvelu ja kasvis/vegaaninen ravintola.
Tutkimus korostaa ikääntyvän väestön huomioimisen tarvetta sekä tukee aikaisempia tutkimuksia. Tutkimus antaa tärkeää tietoa Järvenpään kaupungille ja Järvenpään yrityksille, sekä antaa näkökulmia, jossa otettaisiin huomioon ikääntyneet ravintolapalveluiden suunnittelussa. Toimeksiantajalta saatu palaute vahvistaa tutkimuksen tärkeyttä. Jatkotutkimuksille on tarvetta, sillä ikääntyvän väestön tarpeet ja mielenkiinnon kohteet muuttuvat jatkuvasti. Samantyylisille tutkimuksille voi olla kysyntää eri kaupungeissa, ja tutkimuksen aihetta sekä ongelmia on mahdollista rajata tai täsmentää tarpeen mukaan.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2022 nettikyselyllä Webropol-järjestelmän kautta, paperilomakkeilla sekä kadulla kasvotusten. Kysely oli määrällinen eli kvantitatiivinen. Kyselylomake sisälsi viisi osiota, jossa oli yhteensä 18 kysymystä. Tavoitteena oli saada vastauksia vähintään 100 ja yhteensä vastauksia saatiin 142 kappaletta. Suurin osa yli 65-vuotiaista olivat tyytyväisiä omaan henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin sekä taloudelliseen tilanteeseen. Tuloksista kävi ilmi, että yli 65-vuotiaat käyttävät Järvenpään ravintoloita eniten viikoittain ja ajallisesti kello 10–14. He käyttävät enemmän Järvenpään ravintoloita kuin Järvenpään ulkopuolella olevia. Tuloksista selvisi, että puoliso ja ystävät ovat suosituimpia seuralaisia ravintolapalveluita käyttäessä. Vastaajien mielestä tärkeimpiä ominaisuuksia ravintolapalveluissa ovat siisteys, ruoan laatu, tuotteet ja palvelun ystävällisyys.
Tyytyväisyys Järvenpään ravintolatarjontaan sai keskiarvon 7 (asteikolla 0–10). Järvenpään ravintoloista suosituimmaksi osoittautuivat Huili, Huvila, Kulmakonditoria, Cooperin kulma, Kakkutalo Gilan, Lounaskahvila Tyyni ja Cantina Viva Zapata. Moni vastaajista kertoi olevansa tyytyväinen Järvenpään ravintoloihin, mutta esille nousi toiveita uusista ravintolapalveluista kuten paikka, johon mennä yksin ja tutustua uusiin ihmisiin, siisti ja laadukas iltapainotteinen ruokaravintola, ketjuravintola, aikuisten tanssipaikka, eri maiden laadukkaita ravintoloita, eri ruokavaliot ja ruokasuosituksia huomioiva ravintolapalvelu ja kasvis/vegaaninen ravintola.
Tutkimus korostaa ikääntyvän väestön huomioimisen tarvetta sekä tukee aikaisempia tutkimuksia. Tutkimus antaa tärkeää tietoa Järvenpään kaupungille ja Järvenpään yrityksille, sekä antaa näkökulmia, jossa otettaisiin huomioon ikääntyneet ravintolapalveluiden suunnittelussa. Toimeksiantajalta saatu palaute vahvistaa tutkimuksen tärkeyttä. Jatkotutkimuksille on tarvetta, sillä ikääntyvän väestön tarpeet ja mielenkiinnon kohteet muuttuvat jatkuvasti. Samantyylisille tutkimuksille voi olla kysyntää eri kaupungeissa, ja tutkimuksen aihetta sekä ongelmia on mahdollista rajata tai täsmentää tarpeen mukaan.