Fattigdom och dess inverkan på barnets delaktighet
Emma, Sampakoski; Patricia, von Sybel (2022)
Emma, Sampakoski
Patricia, von Sybel
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101321185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101321185
Tiivistelmä
Fattigdom inverkar på barnets delaktighet inom småbarnspedagogiken, det skapar förutsättningar för barnets hållbara utveckling. Inom småbarnspedagogiken framkommer fattigdomen genom skillnaderna i barnens materiella resurser, hobbyer och sysselsättning på fritiden. På grund av barnens olika förutsättningar skapas försämrad delaktighet. Syftet med arbetet är att med hjälp av vetenskaplig litteratur ta reda på hur fattigdom inverkar på barnets utsatthet inom småbarnspedagogiken samt hur den professionella kan främja barnets delaktighet. Med hjälp av följande forskningsfrågorna har ett resultat tagits fram, Hur inverkar fattigdom på barnets och familjens delaktighet inom småbarnspedagogiken? Hur kan delaktigheten bland fattiga barnfamiljer främjas inom småbarnspedagogiken? Hur påverkar fattigdom barnets framtid? Litteraturer är från år 2011 och framåt. Barnets försämrade delaktighet påverkar på barnet själv samt barnets familj. Den professionella kan främja barnens delaktighet genom att aktivt lyssna, se, låta barnets röst bli hörd och ta barnets åsikter samt vilja i beaktande. Resultatet tar upp hur fattigdom påverkar småbarnspedagogisk verksamhet och hur det kan kopplas till barns upplevda delaktighet. Det eftersträvas efter att professionella inom småbarnspedagogiken ska ha nytta av lärdomsprovet och få mera information om hur fattigdom syns på daghemmet samt vad de kan göra för att främja de utsatta barnets delaktighet. I lärdomsprovet har vi fördjupat oss i centrala begrepp som delaktighet, fattigdom, småbarnspedagogik, tillhörighet och empowerment. Arbetets teoretiska referensram är delaktighet.