Yön kuumuudessa - parempia klubikokemuksia Akaassa
Onger, Kaisa (2022)
Onger, Kaisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101621284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101621284
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yrityksen uuden konseptin, tasting tapahtumien, vastaanottoa. Tastingit ovat tilaisuuksia, joissa maistellaan erilaisia juomia ja/tai ruokia etukäteen ilmoitetun teeman mukaan. Työn toimeksiantajana oli Ravintolamaailma Kruuna ja Klaava. Työssä käsiteltiin myös muita Ravintolamaailma Kruuna ja Klaavan tapahtumia sekä yrityksen suosittelua asiakkaiden toimesta.
Aihetta lähestyttiin asiakaskokemuksen merkityksestä yrityksen asiakassuhteiden luomiseen sekä ylläpitämiseen, siitä kuinka eniten arvoa asiakkaalle luovat asiakkaan kokemat tunteet joko parantaen kokemusta lisäten asiakasuskollisuutta tai päinvastoin. Asiakkaiden kokemia tunteita sekä kokemuksia pystytään mittaamaan erilaisilla mittausmenetelmillä, joita voi käyttää tiettyyn kysymykseen vastauksen saamiseen tai mittausmenetelmiä yhdistelemällä voi saada laajojakin vastauksia. Vastausten perusteella asiakaskokemusta voi parantaa, jopa reaaliajassa tapahtuman aikana, jolloin todennäköisyys kriittisenkin asiakkaan kanssa positiivisen asiakassuhteen muodostumisen mahdollisuuteen kasvaa.
Uuden konseptin vastaanoton selvittämisessä käytettiin kvantitatiivista lähestymistapaa kyselylomakkeen muodossa, sillä tapahtumat olivat suljettuja, etukäteen ilmoittautumista vaatineita tilaisuuksia. Lomakkeen kysymysten avulla oli tarkoituksena selvittää tapahtumiin osallistuneiden henkilöiden asiakaskokemusta uudesta konseptista sekä yrityksestä.
Täytettyjä kyselyitä tuli osanottajamääriin nähden runsaasti vastausten ollen erittäin positiivisia. Vastauksissa oli mukana muutama negatiivinen palaute, joiden osalta yritys muutti toimintaa seuraavaan konseptin tapahtumaan onnistuneesti, jolloin kerta kerran jälkeen negatiivinen palaute väheni.
Ravintolamaailma Kruuna ja Klaava sai erittäin korkeat tulokset suosittelun suhteen, joten positiivista asiakaskokemusta yrityksessä osataan tuottaa. Vastausten perusteella uusi konsepti on saanut hyvän vastaanoton ja sitä kannattaa jatkaa sekä kehittää lisää.
Aihetta lähestyttiin asiakaskokemuksen merkityksestä yrityksen asiakassuhteiden luomiseen sekä ylläpitämiseen, siitä kuinka eniten arvoa asiakkaalle luovat asiakkaan kokemat tunteet joko parantaen kokemusta lisäten asiakasuskollisuutta tai päinvastoin. Asiakkaiden kokemia tunteita sekä kokemuksia pystytään mittaamaan erilaisilla mittausmenetelmillä, joita voi käyttää tiettyyn kysymykseen vastauksen saamiseen tai mittausmenetelmiä yhdistelemällä voi saada laajojakin vastauksia. Vastausten perusteella asiakaskokemusta voi parantaa, jopa reaaliajassa tapahtuman aikana, jolloin todennäköisyys kriittisenkin asiakkaan kanssa positiivisen asiakassuhteen muodostumisen mahdollisuuteen kasvaa.
Uuden konseptin vastaanoton selvittämisessä käytettiin kvantitatiivista lähestymistapaa kyselylomakkeen muodossa, sillä tapahtumat olivat suljettuja, etukäteen ilmoittautumista vaatineita tilaisuuksia. Lomakkeen kysymysten avulla oli tarkoituksena selvittää tapahtumiin osallistuneiden henkilöiden asiakaskokemusta uudesta konseptista sekä yrityksestä.
Täytettyjä kyselyitä tuli osanottajamääriin nähden runsaasti vastausten ollen erittäin positiivisia. Vastauksissa oli mukana muutama negatiivinen palaute, joiden osalta yritys muutti toimintaa seuraavaan konseptin tapahtumaan onnistuneesti, jolloin kerta kerran jälkeen negatiivinen palaute väheni.
Ravintolamaailma Kruuna ja Klaava sai erittäin korkeat tulokset suosittelun suhteen, joten positiivista asiakaskokemusta yrityksessä osataan tuottaa. Vastausten perusteella uusi konsepti on saanut hyvän vastaanoton ja sitä kannattaa jatkaa sekä kehittää lisää.