Palvelevan johtajuuden vaikutus työhyvinvointiin: kirjallisuuskatsaus
Rytövuori, Elina (2022)
Rytövuori, Elina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101521268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101521268
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tekijä työskentelee esihenkilönä kotihoidon yksikössä ja tämä ohjasi aihevalintaa. Tällä työllä haluttiin kehittää ammattitaitoa ja lisätä ymmärrystä palvelevan johtajuuden ominaisuuksista ja niiden vaikutuksesta työhyvinvointiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, mitä on työhyvinvointi, työhyvinvoinnin johtaminen ja palveleva johtaminen. Tavoitteena oli tarkastellun kirjallisuuden näkökulmasta selvittää, miten palveleva johtajuus vaikuttaa työhyvinvointiin. Opinnäytetyön avulla haluttiin nostaa esille palveleva johtamiskulttuuri.
Tämä opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineisto kerättiin neljästä tietokannasta ja aineistoon valittiin viisi tutkimusta, jotka oli julkaistu vuosina 2017-2022. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksissa palvelevalla johtajuudella oli työhyvinvointia tukevia ominaisuuksia. Erityisesti palvelevan johtajan kuuntelemisen, empatian ja myötä-tunnon ominaisuuksilla voitiin tukea työhyvinvointia. Kirjallisuuskatsauksessa tehtiin myös havainto, että palvelevan johtajan palveluhalu ja nöyryys saattoi joissain tilanteissa näyttäytyä ominaisuutena, joka ei välttämättä kaikissa tilanteissa tue työhyvinvointia.
Kirjallisuuskatsaus antoi tietoa palvelevan johtajuuden vaikutuksista työhyvinvointiin. Tietoa voivat hyödyntää lähiesihenkilöt ja johtajat, jotka haluavat toteuttaa työhyvinvointia tukevaa, vuorovaikutteista johtajuutta. Jatkotutkimusaiheeksi nousi palvelevan johtajuuden tutkiminen kotihoidon työyhteisössä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, mitä on työhyvinvointi, työhyvinvoinnin johtaminen ja palveleva johtaminen. Tavoitteena oli tarkastellun kirjallisuuden näkökulmasta selvittää, miten palveleva johtajuus vaikuttaa työhyvinvointiin. Opinnäytetyön avulla haluttiin nostaa esille palveleva johtamiskulttuuri.
Tämä opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineisto kerättiin neljästä tietokannasta ja aineistoon valittiin viisi tutkimusta, jotka oli julkaistu vuosina 2017-2022. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksissa palvelevalla johtajuudella oli työhyvinvointia tukevia ominaisuuksia. Erityisesti palvelevan johtajan kuuntelemisen, empatian ja myötä-tunnon ominaisuuksilla voitiin tukea työhyvinvointia. Kirjallisuuskatsauksessa tehtiin myös havainto, että palvelevan johtajan palveluhalu ja nöyryys saattoi joissain tilanteissa näyttäytyä ominaisuutena, joka ei välttämättä kaikissa tilanteissa tue työhyvinvointia.
Kirjallisuuskatsaus antoi tietoa palvelevan johtajuuden vaikutuksista työhyvinvointiin. Tietoa voivat hyödyntää lähiesihenkilöt ja johtajat, jotka haluavat toteuttaa työhyvinvointia tukevaa, vuorovaikutteista johtajuutta. Jatkotutkimusaiheeksi nousi palvelevan johtajuuden tutkiminen kotihoidon työyhteisössä.