JYSK Oy:n Talent Academyn talenttien asenteet ja sitoutuminen
Itkonen, Jenna (2022)
Itkonen, Jenna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101721301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101721301
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia JYSK Oy:n Talent Academy -koulutusohjelmaan valittujen talenttien asenteita ja sitoutumista kyseistä yritystä kohtaan. Tavoitteena oli keskittyä talenttien näkökulmaan koulutusohjelman suhteen: sitouttaako se työskentelemään yrityksessä ja luomaan siellä pitkää uraa. Tutkimuksen osaongelmina oli selvittää luoko talenttina oleminen paineita, onko talentti ylpeä nimityksestään sekä kokeeko talentti, että hänen osaamistaan arvostetaan. Tarkoituksena oli myös selvittää kannattaako koulutusta jatkaa tulevaisuudessa talenttien sitoutumisen näkökulmasta.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin osaamisen johtamista, sitoutumista ja motivaatiota yleisellä tasolla. Osuudessa käsiteltiin myös Talent management -käsitettä, joka jaettiin inklusiiviseen eli osallistavaan ja eksklusiiviseen eli yksinomaiseen kyvykkyyksien johtamiseen.
Empiirisessä osiossa sovellettiin tutkimuksen teoreettista osiota ja sen pohjalta toteutettiin kvantitatiivinen tutkimus, jossa luotiin strukturoitu kyselylomake. Kyselylomake lähetettiin koulutusohjelmaan valituille talenteille ja heidän vastauksien pohjalta saatiin tutkimustuloksia pää- ja osaongelmiin.
Tutkimuksen tuloksena oli, että suurin osa talenteista kokee koulutusohjelman vähintäänkin jokseenkin sitouttavan työskentelemään yrityksessä. Suurin osa haluaisi edetä yrityksessä esimiestehtäviin, mikä kertoo talenttien sitoutumisesta ja motivaatiosta. Yleisesti talenttina oleminen, sekä asenne yritystä ja koulutusohjelmaa kohtaan on positiivinen. Talent Academy -koulutusohjelman lanseeraaminen osaksi yrityksen strategiaa ja kyvykkyyksien johtamista voidaan nähdä positiivisena toimena. Talenttien sitoutumisen näkökulmasta katsottuna koulutusohjelmaan kannattaa panostaa myös tulevaisuudessa, ja siitä on hyötyä kyvykkyyksien johtamisessa sekä jalostamisessa.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin osaamisen johtamista, sitoutumista ja motivaatiota yleisellä tasolla. Osuudessa käsiteltiin myös Talent management -käsitettä, joka jaettiin inklusiiviseen eli osallistavaan ja eksklusiiviseen eli yksinomaiseen kyvykkyyksien johtamiseen.
Empiirisessä osiossa sovellettiin tutkimuksen teoreettista osiota ja sen pohjalta toteutettiin kvantitatiivinen tutkimus, jossa luotiin strukturoitu kyselylomake. Kyselylomake lähetettiin koulutusohjelmaan valituille talenteille ja heidän vastauksien pohjalta saatiin tutkimustuloksia pää- ja osaongelmiin.
Tutkimuksen tuloksena oli, että suurin osa talenteista kokee koulutusohjelman vähintäänkin jokseenkin sitouttavan työskentelemään yrityksessä. Suurin osa haluaisi edetä yrityksessä esimiestehtäviin, mikä kertoo talenttien sitoutumisesta ja motivaatiosta. Yleisesti talenttina oleminen, sekä asenne yritystä ja koulutusohjelmaa kohtaan on positiivinen. Talent Academy -koulutusohjelman lanseeraaminen osaksi yrityksen strategiaa ja kyvykkyyksien johtamista voidaan nähdä positiivisena toimena. Talenttien sitoutumisen näkökulmasta katsottuna koulutusohjelmaan kannattaa panostaa myös tulevaisuudessa, ja siitä on hyötyä kyvykkyyksien johtamisessa sekä jalostamisessa.